Βασιλόπιτα κόβει το Σάββατο ο Σύλλογος Πολυτέκνων Ροδόπης
Από την κιμωλία στο lightboard, το «Μεθοδικό» κάνει την διδασκαλία …παιχνίδι
Μπορεί η τηλεπαίδευση να μπήκε αναγκαστικά στη ζωή χιλιάδων μαθητών από πέρσι τέτοια εποχή, όμως δεν έχουν προσαρμοστεί όλοι το ίδιο εύκολα. Το Φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης «Μεθοδικό» έχει κάνει τα αδύνατα δυνατά, προκειμένου όλοι οι μαθητές του να έχουν τα κατάλληλα εφόδια στην εκπαιδευτική διαδικασία και κανείς να μην μένει πίσω!
«Οι μαθητές είναι το μέλλον, πρέπει να τους στηρίζουμε» είναι άλλωστε το μήνυμα που μετέφερε ζωντανά στον «Χ», ο ιδιοκτήτης του φροντιστηρίου Νίκος Νικολαϊδης. Υπό αυτή την φιλοσοφία, το φροντιστήριο προμηθεύτηκε από πολύ νωρίς και μοίρασε στους μαθητές της Γ’ Λυκείου ηλεκτρονικές γραφίδες, που συνδέουν άμεσα τους μαθητές με τον εκπαιδευτικό. Από την κιμωλία στο lightboard λοιπόν, το «Μεθοδικό» Κάνει την διδασκαλία… παιχνίδι!
Ο Νίκος Νικολαϊδης μίλησε στον «Χ» για τις καινοτομίες του φροντιστηρίου, την τηλεκπαίδευση, τις πανελλήνιες εξετάσεις, αλλά και την ψυχική υγεία των μαθητών.
Αναγκαστικά τα φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης έχετε προσαρμοστεί στην τηλεκπαίδευση, λόγω πανδημίας;
Η τηλεκπαίδευση αποτελεί αναγκαστική λύση κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Μετά από έναν χρόνο οι έρευνες αποκαλύπτουν ότι η ενασχόληση των μαθητών με την εκπαιδευτική διαδικασία είναι κατά μεγάλο βαθμό μειωμένη σε σχέση με τη δια ζώσης εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, πρόσφατη έρευνα του Βρετανικού Ινστιτούτου Δημοσιονομικών Μελετών (IFS) που δημοσιεύτηκε στην Καθημερινή διαπιστώνει ότι ο μέσος χρόνος εργασίας των μαθητών του Γυμνασίου έχει μειωθεί σε τέσσερις ώρες και ένα τέταρτο, από έξι και μίση ώρες που ήταν στη δια ζώσης εκπαίδευση. Μία μείωση της τάξης του 35% είναι σοβαρό πλήγμα στην εκπαιδευτική κοινότητα. Η πρόοδος της τεχνολογίας αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για αυτήν τη διαδικασία.
Επομένως, η τηλεκπαίδευση δεν μπορεί να αντικαταστήσει πλήρως την δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία, έτσι δεν είναι;
Το εύκολο κομμάτι είναι η επικοινωνία με τους μαθητές. Το μάθημα όμως δεν είναι μία απλή βιντεοκλήση. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος στην φυσική τάξη θα μοιραστεί υλικό στους μαθητές, οι μαθητές θα κάνουν πρακτική εφαρμογή της θεωρίας, θα αξιολογηθούν και φυσικά η παρουσίαση του μαθήματος και η εξάσκηση των μαθητών γίνεται στον πίνακα. Συνεπώς, απαιτείται μία ηλεκτρονική πλατφόρμα εκπαίδευσης η οποία θα διασφαλίσει τις παραπάνω δυνατότητες.
Τί κάνετε στο «Μεθοδικό» προκειμένου να δημιουργήσετε όλες αυτές τις βάσεις, προκειμένου η τηλεκπαίδευση να προσφέρει τα μέγιστα δυνατά αποτελέσματα στους μαθητές σας;
Όλες οι εκπαιδευτικές πλατφόρμες παρέχουν τη δυνατότητα βιντεοκλήσης, τον διαμοιρασμό εκπαιδευτικού υλικού, τη διενέργεια online test και την ύπαρξη διαδικτυακού πίνακα. Πως όμως γράφουμε στον διαδικτυακό πίνακα; Για να γίνει αυτό εφικτό χρειάζεται επιπλέον εξοπλισμός. Μία ηλεκτρονική γραφίδα, ένα tablet με δική του γραφίδα ή ένα σύγχρονο laptop αφής με γραφίδα αποτελούν λύσεις του προβλήματος. Λύσεις με σημαντικό κόστος.
Στο «Μεθοδικό» εντοπίσαμε αυτήν την ανάγκη πολύ νωρίς και προμηθευτήκαμε από το καλοκαίρι ηλεκτρονικές γραφίδες. Αυτές μοιράστηκαν σε όλους τους μαθητές μας της Γ’ Λυκείου και έτσι σε κάθε διαδικτυακό μάθημα καθένας τους έχει τη δυνατότητα να γράφει στον online πίνακα του μαθήματος και να εξασκείται κανονικά, όπως ακριβώς και στη φυσική τάξη.
Με αυτό τον τρόπο εκπαιδευτικός και μαθητής βρίσκονται σε διαρκή επικοινωνία, κατά την εκπαιδευτική διαδικασία;
Ναι, έτσι εξασφαλίσαμε στο 100% την αμφίδρομη χρήση του μεγαλύτερου εποπτικού μέσου διδασκαλίας. Όταν αλλάζει το μέσο αλλάζουν και οι ανάγκες. Όταν το μάθημα γίνεται σε μία ή και περισσότερες οθόνες θα πρέπει να είναι δομημένο με τρόπο ώστε να κρατάει τον μαθητή προσηλωμένο. Αυτή είναι η μεγαλύτερη πρόκληση ενός εκπαιδευτικού και γίνεται ακόμα μεγαλύτερη, όταν ο μαθητής είναι συνεχώς ανάμεσα σε πειρασμούς που θα του αποσπάσουν την προσοχή. Ένα μήνυμα ή μία ειδοποίηση από τα social media στο κινητό του είναι ικανό να καταστρέψει μία ολόκληρη διδακτική ώρα. Εκτός αυτού, ένας μαθητής δεν μπορεί να είναι απόλυτα συγκεντρωμένος και η απόδοση του να είναι μέγιστη καθ’ όλη τη διάρκεια του μαθήματος. Μετά από κάθε μάθημα θα έχει απορίες τις οποίες και θα μελετήσει στο σπίτι.
Τί γίνεται όμως αν το υλικό που έχει μέσω τηλεκπαίδευσης δεν επαρκεί για μελέτη και επίλυση αποριών στο σπίτι;
Προσπαθώντας να λύσουμε και αυτό το πρόβλημα και μετά από πολλή αναζήτηση ανακαλύψαμε το lightboard. Έναν διάφανο πίνακα στον οποίο μπορούμε να γράφουμε, να βιντεοσκοπούμε τη διαδικασία και να τροφοδοτούμε τους μαθητές με εκπαιδευτικό υλικό με έναν εντυπωσιακό τρόπο που σε κρατάει προσηλωμένο. Επιπλέον, τα βίντεο είναι σύντομης διάρκειας ώστε να μην είναι κουραστικά στους μαθητές, είναι διαθέσιμα για όλους online στο Youtube ώστε να βρίσκονται εύκολα, να μπορείς να τα παρακολουθήσεις όσες φορές θέλεις, να τα σταματήσεις ή να ξαναδείς κάτι που σε δυσκόλεψε και όλα αυτά από οποιαδήποτε συσκευή διαθέτει σύνδεση στο internet. Με αυτόν τον τρόπο φιλοδοξούμε να εμπλέξουμε ενεργά τους μαθητές περισσότερο με την εκπαιδευτική διαδικασία και να συντηρήσουμε την απόδοσή τους στα επίπεδα της δια ζώσης εκπαίδευσης.
Δεν σταματάμε εδώ! Η εκπαίδευση είναι μία δυναμική διαδικασία στην οποία οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να προσαρμόζονται συνεχώς, να καινοτομούν και να εμπνέουν τους μικρούς «επιστήμονες». Στόχος ήταν και θα είναι η υψηλή παροχή εκπαίδευσης και τα χαμόγελα της επιτυχίας των μαθητών μας.
Συγχρόνως πάντως, οι μέρες περνούν κι οι πανελλήνιες εξετάσεις πλησιάζουν ολοένα και πιο κοντά. Τί θα συμβουλεύατε τους μαθητές-υποψηφίους;
Στην Γ΄ Λυκείου το κυρίαρχο είναι το πρόγραμμα. Οι πανελλήνιες εξετάσεις δεν είναι ένας αγώνας ταχύτητας, αλλά αντοχής. Οπότε, πρέπει να υπάρχει πρόγραμμα και ρυθμός. Τώρα που φτάνουμε σιγά-σιγά στις πανελλήνιες, αυτό που πάντα συμβουλεύουμε τους μαθητές, είναι να τηρούν κατ’ αρχήν ένα σωστό ωράριο ύπνου. Οι εξετάσεις θα γίνουν πρωί, γι’ αυτό στις 9 το πρωί –που θα παίρνουν τα παιδιά τα γραπτά- θα πρέπει να λειτουργεί το μυαλό τους, δηλαδή να είναι σε πλήρη συγκέντρωση. Οπότε από τώρα θα πρέπει να ρυθμίσει ένας μαθητής το ωράριο ύπνου του.
Οι μαθητές ολοκληρώνουν την ύλη και οδεύουν στην τελική ευθεία αυτό το διάστημα;
Πράγματι, περίπου αυτή την περίοδο σχεδόν σε όλη την Ελλάδα στα φροντιστήρια ολοκληρώνεται η ύλη. Από εδώ και πέρα, οι περισσότεροι μαθητές συνειδητοποιούν ότι είμαστε κοντά στις εξετάσεις. Αυτό τους δημιουργεί ένα άγχος κι ένα στρες, το οποίο είναι αναμενόμενο. Δεν γίνεται κανείς… να γλυτώσει από αυτό. Το θέμα είναι να το διαχειριστούν. Θέλουμε το άγχος, αλλά το παραγωγικό που σε κινεί να διαβάσεις και να βελτιώσεις τις αδυναμίες σου. Αλλά δεν θέλουμε με τίποτα το κατασταλτικό άγχος, από το οποίο δεν κάνεις τίποτα. Οπότε προσπαθούμε να έχουμε καλό ωράριο, να περιορίσουμε το άγχος και να τρεφόμαστε σωστά, γιατί η ενυδάτωση του οργανισμού είναι το «α» και το «ω», ειδικά όταν μιλάμε για πνευματικές διαδικασίες. Δεν χρειάζεται να ανησυχούμε και να φοβόμαστε, είναι μία διαδικασία που είναι για όλους ίδια. Δηλαδή δεν πέφτουν δύσκολα θέματα μόνο σε έναν μαθητή, αλλά σε όλους. Κατά συνέπεια, ηρεμία, υπομονή, συνέπεια, σωστό πρόγραμμα κι όλα θα γίνουν.
Προέχει, πάντα, οι μαθητές να έχουν την ψυχική τους υγεία;
Ακριβώς, προέχει πάντα οι μαθητές να είναι σε καλή ψυχολογία. Τα παιδιά είναι παιδιά. Όλοι μας υπήρξαμε παιδιά. Τίποτα δεν είναι πιο σημαντικό για την ψυχική υγεία του παιδιού από το παιχνίδι. Γι’ αυτό λέγονται και παιδιά! Το παιδί θα πρέπει να παίζει, να κοινωνικοποιείται, να αξιοποιεί τον χρόνο του ώστε να είναι σε καλή ψυχική κατάσταση. Αυτή τη στιγμή είναι πάρα πολύ δύσκολο αυτό, διότι δεν υπάρχουν αθλητικές δραστηριότητες και η δυνατότητα να βρεθούν με τις παρέες τους. Οπότε, όταν ο μαθητής στερείται τα πράγματα που του αρέσουν περισσότερο, βρίσκεται σε μία δύσκολη κατάσταση κι αυτό επιβαρύνει την διαδικασία της μάθησης. Γι’ αυτό πρέπει η οικογένεια κι οι εκπαιδευτικοί να κοιτάμε τους μαθητές. Τα παιδιά είναι το αύριο και δεν μπορούμε να λειτουργούμε εναντίον τους. Πρέπει να καταλάβουμε τις δυσκολίες που περνούν και να τους στηρίξουμε.
Τέλος, ποιά είναι η γνώμη σας για την Τράπεζα Θεμάτων και τί ακριβώς προβλέπει;
Η Τράπεζα Θεμάτων κατ’ εμέ είναι ένα πάρα πολύ καλό μέτρο. Ουσιαστικά έχουμε μία συγκεκριμένη πηγή θεμάτων-ασκήσεων, από την οποία θα μπαίνουν τα θέματα των εξετάσεων. Αυτό σημαίνει ότι λειτουργεί προς το μέτρο, ότι όλοι οι μαθητές προετοιμάζονται για την ίδια ύλη. Είναι ένα μέτρο το οποίο ανεβάζει την ποιότητα της εκπαίδευσης συνολικά, εξασφαλίζοντας την ίδια παρεχόμενη προετοιμασία, στα ίδια αντικείμενα και σε συγκεκριμένη ύλη. Επίσης, πλεονέκτημα είναι πως τα θέματα είναι γνωστά και δημόσια, άρα ο μαθητής μπορεί να προετοιμάζεται πάνω σε αυτά όλη την χρονιά.
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News