Lockdown: Με την πλάτη στον τοίχο τα μικρά εμπορικά καταστήματα της Ροδόπης | xronos.gr
ΘΑ ΕΠΙΒΙΩΣΟΥΝ ΟΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ;

Lockdown: Με την πλάτη στον τοίχο τα μικρά εμπορικά καταστήματα της Ροδόπης

12/12/20 - 10:00

Ελάχιστος ο τζίρος που μπορεί να καταγραφεί στην τοπική αγορά με τη μεσοβέζικη λύση του click-away, εξαντλείται η υπομονή των μικρεμπόρων

Την διατήρηση της αναστολής λειτουργίας του λιανεμπορίου στα «φυσικά» καταστήματα όλης της επικράτειας, ανακοίνωσε χθες το πρωί ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας, φέρνοντας μάλιστα προ εκπλήξεων αρκετούς επαγγελματίες που ευελπιστούσαν μέχρι την ύστατη στιγμή των ανακοινώσεων, να κινηθεί κάπως η αγορά την εορταστική περίοδο.

Τι εστί click-away
Η μοναδική νέα δυνατότητα για τους εμπόρους που «ξεκλείδωσε» χθες είναι το click-away, με τον κο Πέτσα να δηλώνει: «Δεδομένου ότι οι ταχυμεταφορές είναι υπερφορτωμένες και δεν είναι δυνατό να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες, κατ’ εξαίρεση, από την Κυριακή 13 Δεκεμβρίου 2020 έως την Πέμπτη 7 Ιανουαρίου 2021, θα επιτραπεί η μετάβαση του πελάτη στα καταστήματα για την παραλαβή της παραγγελίας τους (click-away)».

Τις επιμέρους λεπτομέρειες για αυτή την εμπορική δυνατότητα έδωσε ο υπουργός Ανάπτυξης κι Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, διευκρινίζοντας εκ προοιμίου ότι η μέθοδος αυτή δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον τζίρο, γι’ αυτό οι επιχειρήσεις συνεχίζουν να θεωρούνται πληττόμενες, άρα να λαμβάνουν την όποια βοήθεια της πολιτείας και τα προστατευτικά μέτρα.

Επί της διαδικασίας σημείωσε: «Η μέθοδος αυτή έγκειται στο εξής χαρακτηριστικό. Ο πελάτης θα κάνει την παραγγελία του είτε μέσα από το e-shop, το ηλεκτρονικό κατάστημα μιας επιχείρησης και πληρωμή μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος πληρωμών, είτε μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας, τηλεφωνικής παραγγελίας από το κατάστημα και πληρωμής, αν δεν υπάρχει e-shop στη συγκεκριμένη επιχείρηση, μέσω του συστήματος POS έξω από το κατάστημα με το ασύρματο μηχάνημα. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει για να μετακινηθεί ο πελάτης να έχει στην κατοχή του ηλεκτρονική απόδειξη πληρωμής ή αποστολή μηνύματος SMS από την επιχείρηση που θα αναφέρει την επωνυμία της επιχείρησης, το ΑΦΜ της, την επωνυμία του πελάτη και την ακριβή ώρα κατά την οποία θα μπορεί ο πελάτης να παραλαμβάνει την παραγγελία του.

Τονίζω ότι θα επιτρέπεται μόνο ένα άτομο να πηγαίνει να παραλαμβάνει την παραγγελία του και όχι ομάδες προσώπων, ολόκληρες οικογένειες ή παρέες. Η παραγγελία θα παραδίδεται σε έναν και θα παραλαμβάνεται από έναν. Θέλω να τονίσω τη σημασία του μέτρου που τώρα σας είπα διότι ο βασικός λόγος που δεν ανοίγει το λιανεμπόριο είναι η αμφιβολία μας για την τήρηση των μέτρων εντός των καταστημάτων».

Τσουχτερά πρόστιμα, αλλά όχι για όλους
Ο υπουργός ξεκαθάρισε πως τα πρόστιμα θα είναι τσουχτερά για τους παραβάτες, γνωστοποιώντας τα εξής: «Ουρές έξω από τα καταστήματα θα επιτρέπονται μόνον έως 9 άτομα. Επιχείρηση που στους ελέγχους θα αποδεικνύεται ότι έχει ανοίξει και έχει βάλει μέσα στην επιχείρηση πελάτη, θα έχει πρόστιμο ύψους από 2.000 έως 50.000 ευρώ, αυτό θα καθορίζεται με βάση τα τετραγωνικά της επιχείρησης και αναστολή λειτουργίας της επιχείρησης από 15 έως 90 μέρες. Το ξαναλέω, επιχείρηση που θα έχει μέσα πελάτη παράνομα θα έχει και διοικητικό πρόστιμο και κλείσιμο της επιχείρησης αυτής από 15 έως 90 μέρες».

Μάλιστα, σύμφωνα με τον κο Γεωργιάδη, αν παρατηρηθούν πολλές παραβάσεις και φαινόμενα συνωστισμού «θα αναγκαστούμε να αποσύρουμε την σχετική λειτουργία». Για πληροφορίες και καταγγελίες, υπενθύμισε, λειτουργεί επί 24ωρου βάσεως η τηλεφωνική γραμμή 1520 του Υπουργείου Ανάπτυξης.

Κ. Κωνσταντινίδου: «Περιμέναμε να ανοίξουμε…»
«Περιμέναμε να ανοίξουμε…», μετέφερε μέσα από το ράδιο Χρόνος 87.5fm η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κομοτηνής Κική Κωνσταντινίδου, εξηγώντας πως οι έμποροι ευελπιστούσαν σε άνοιγμα, έστω και με αρκετά αυστηρούς υγειονομικούς κανόνες και μέτρα, ενώ μετέφερε την εκτίμησή της πως  «μπορούσαν να βρεθούν κανόνες, μέτρα και σταθμά, για να υποδεχθούμε κάποιους καταναλωτές».

Οι έμποροι αναμένουν διευκρινίσεις για όλα όσα ανακοινώθηκαν, καθώς -ως συνήθως- καλούνται να διαχειριστούν ένα τεράστιο όγκο πληροφορίας μέσα σε ελάχιστα 24ωρα. Το μόνο σίγουρο είναι πως «οι τελευταίες ημέρες του 2020 θα κυλήσουν πολύ δύσκολα».

Αντιδράσεις κι ερωτηματικά για το click-away
Εν τω μεταξύ, η ενεργοποίηση του θεσμού του click-away έχει φέρει πολλές αντιδράσεις στις τάξεις των μικρών και μικρομεσαίων εμπόρων, καθώς για ακόμη μία φορά φέτος καλούνται να προσαρμοστούν ταχύτατα στις εξελίξεις. Ιδίως σε μικρές αγορές, όπως αυτή της Κομοτηνής, όπου πολλοί καταστηματάρχες είναι και μεγαλύτερης ηλικίας, τα πράγματα είναι ακόμη πιο δύσκολα.

«Τα ερωτήματα είναι πάρα πολλά», δήλωσε η κα Κωνσταντινίδου, εν αναμονή διευκρινίσεων. Υπενθύμισε πως το να φτιάξει την τελευταία στιγμή μικρό εμπορικό κατάστημα της πόλης e-shop είναι σχεδόν αδύνατο, καθώς προϋποθέτει «χρόνο και χρήμα», με τους τοπικούς εμπόρους να έχουν μηδέν στα δύο. «Είναι ένα κανονικό κατάστημα (το e-shop), δεν μπορεί να γίνει από τη μια μέρα στην άλλη», δήλωσε. Η πρόεδρος του τοπικού Εμπορικού Συλλόγου εξέφρασε την αγωνία της και για τα επαπειλούμενα πρόστιμα, εάν υπάρχουν πάνω από εννιά άτομα έξω από τα καταστήματα, φέρνοντας ως σύγκριση τις τράπεζες και τα μάρκετ, όπου οι ουρές δεν έχουν αριθμητικό όριο.

Συγχρόνως, η κα Κωνσταντινίδου υπερτόνισε για ακόμη μία φορά τον αθέμιτο ανταγωνισμό που προκαλείται από την πλήρη απελευθέρωση πωλήσεων από τα super market, λέγοντας: «στα μάρκετ ελευθερώνονται όλα τα προϊόντα πλέον – τους δίνονται και οι τρεις Κυριακές, οπότε δημιουργούμε και καταναλωτική συνήθεια στον καταναλωτή να αγοράζει στα μάρκετ».

Εξαντλείται η υπομονή
Επιλεκτική ροπή προς τους μεγάλους, καταγγέλλει ο έμπορος της Κομοτηνής Γιώργος Βολουδάκης. «Αφήνεις τα μάρκετ ανοικτά και μέσα γίνεται ο κακός ο χαμός. Αφήνεις τα διάφορα καταστήματα υποτίθεται μόνο με τιμολόγιο. Τα διάφορα άλλα καταστήματα που πουλάνε αναλώσιμα μόνο με τιμολόγιο. Παντού γίνεται χαμός», σημείωσε, ενώ ως αντιδιαστολή πρόσθεσε: «Και αυτό που ενοχλεί είναι το μικρό κατάστημα που θα δεχτεί δέκα πελάτες την μέρα με όλα τα μέτρα. Επιλεκτική ροπή προς τους μεγάλους πάλι και οι υπόλοιποι στον Καιάδα. Ή όλοι ή τίποτα. Και προσωπικά έχω πει με τεράστιο κόστος το τίποτα τρεις φορές. Δεν μπορεί όμως να υπάρχουν δύο ταχύτητες κύριοι. Είναι γελοίο, δημιουργεί περισσότερα προβλήματα και δείχνει δυστυχώς άλλα πράγματα. Η υπομονή μας έχει εξαντληθεί».

Για δύο μέτρα και σταθμά εν πολλοίς κάνει λόγο κι ο επαγγελματίας των Σαπών Νίκος Ευκαρπίδης, που μπορεί να διατηρεί κατάστημα στον ‘συγγενή’ κλάδο της Εστίασης, πλην όμως στη μεγάλη εικόνα των πραγμάτων παρατηρεί τα εξής: «Το τρένο ξεκίνησε έγινε υπερταχεία πλέον φιλαράκια μου και δύσκολα θα μπορέσουμε να ακολουθήσουμε δύσκολα θα σταθούμε ανάμεσα στον ανταγωνισμό. Πρέπει συνέχεια να εξελισσόμαστε και να γινόμαστε ανταγωνιστικότεροι τρέχοντας με τα πόδια με βαρίδια σε πλάτη όταν ο ανταγωνισμός έχει Ferrari. Η κάθε πολυεθνική […] βρίσκει τεχνάσματα και δουλεύει χωρίς κανέναν έλεγχο. Εσύ μπάρμπα με το μαγαζάκι σου που πουλάς μπιχλιμπίδια να είσαι κλειστός μπας και διασπείρεις τον ιό, όταν ακόμα και την Κυριακή τα μεγάλα μάρκετ θα είναι ανοιχτά. Το click away μας μάρανε».

Τις προεκτάσεις της κλειστής αγοράς στο γιορτινό τραπέζι «κοιτάει» ο δημοτικός σύμβουλος Κομοτηνής Πέτρος Ζωγράφου. «Αφού κατορθώσαμε όλοι μας να φρακάρουν τα e-shop και τα courier ας σκεφτούμε το πρόβλημα που δημιουργήσαμε στις τοπικές αγορές. Να είστε σίγουροι πως για κάθε δέμα που ψωνίζουμε από τα e-shop, λείπει και ένα γεύμα από το τραπέζι κάθε εργαζόμενου στην τοπική αγορά. Κι αν στις τοπικές επιχειρήσεις μειωθεί ο τζίρος ακόμη ένας άνεργος θα αναζητά εισόδημα για την οικογένεια του. Σκεφτείτε πριν κάνετε την επόμενη ηλεκτρονική αγορά σας», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr