Σοβαρά κίνητρα εγκατάστασης νέων κι επέκτασης υγιών επιχειρήσεων χρειάζεται η Ροδόπη

Υπαίθρια ψησταριά κάλυπτε γαστριμαργικά την όλη διαδικασία
Με μεγάλη συμμετοχή των νεολαίων του Νέου Σιδηροχωρίου αναβίωσε χθες από τον σύλλογο γυναικών Νέου Σιδηροχωρίου και τα μέλη του υπό ίδρυση Μορφωτικού Ομίλου το δρώμενο των Σεϊμένηδων και των Πιτεράδων, ένα βακχικό έθιμο που περιλαμβάνει το ντύσιμο των πρωταγωνιστών, τον κυκλικό χορό, αλλά και παραπέμπει στην Ανατολική Θράκη.

Μιλώντας για το έθιμο ο Μιχάλης Ράντος μέλος του μορφωτικού Ομίλου που τώρα ανασυσταίνεται ανέφερε ότι: «το έθιμο ήρθε από το Σαμακόβι, την πατρίδα των παππούδων μας που το έφεραν και αναβιώνεται τον καιρό της αποκριάς, γιατί έχει συμβολικό σκοπό.

Δηλαδή, τα παλικάρια του χωριού τότε, προφασιζόμενοι τα καρναβάλια ντυνόταν με στολές οι οποίες έμοιαζαν με τη φουστανέλα, γιατί υπήρχε ο πόθος της λευτεριάς και της ένωσης με την πατρίδα, με αποτέλεσμα οι γυναίκες του χωριού να ψάχνουν να βρουν στολίδια, κρεβατόγυρους, σεμέδες και λοιπά, τα δίπλωναν με τέτοιο τρόπο και μαεστρία και μαζί με κόκκινες μαντίλες και διάφορα άλλα τεχνάσματα.
Kατάφερναν να φτιάξουν μια στολή η οποία παρέπεμπε μεν στη φουστανέλα, αλλά ταυτόχρονα ήταν και η στολή του καρναβαλιστή γιατί ήταν το μόνο που επιτρεπόταν να γίνει από τους Τούρκους.

Επίσης, ταυτόχρονα ήταν και οι Πιτεράδες, οι οποίοι ήταν όντως ντυμένοι μασκαράδες, αλλά ήταν και αυτοί κάτοικοι του χωριού οι οποίοι είχαν φύγει στο βουνό, δεν είχαν μπει στον τούρκικο στρατό, ήταν λιποτάκτες, δηλαδή και με την ευκαιρία της φορεσιάς και του καρναβαλιού κατέβαιναν στα χωριά τους και μιλούσαν με τους γονείς τους.
Ήταν διπλά συμβολική η σημασία, δηλαδή, του δρώμενου αυτού το οποίο το αναβιώνουμε κάθε χρόνο, όπου με επιτυχία ο Κώστας Βαρβάτος εδώ και χρόνια ξεκίνησε, τα παιδιά ντύθηκαν και φέτος τηρώντας όλα τα προβλεπόμενα με ευλάβεια».
Στο χωριό ήταν μεγάλη η συμμετοχή των παλικαριών που πήραν μέρος, του κόσμου που αψήφησε το κρύο, βγήκε στην πλατεία και απόλαυσε το δρώμενο, χορεύοντας τον κυκλικό χορό, τον σεϊμένικο, ενώ στη συνέχεια οι Σεϊμένηδες πέρασαν από τα σπίτια του χωριού δίνοντας ευχές.
Οι παρευρισκόμενοι συγκινήθηκαν από την αναβίωση του εθίμου που τηρήθηκε απόλυτα, όπως γινόταν στο παλιό Σιδηροχώρι το Σαμακόβι και είναι πολύ ευτυχής συγκυρία, που υπάρχουν άνθρωποι και τον συντηρούν πάντα τη Δευτέρα την τυρινή.
Σεϊμένης: Η λέξη στα τουρκικά σημαίνει τον ένοπλο φρουρό με παραδοσιακή ενδυμασία. Η στολή τους αποτελείται από λευκό πτυχωτό φουστάνι, κόκκινο μισοφούστανο, πουκαμίσα άσπρη, κόκκινο κεντημένο γιλέκο, χρωματιστές κεντημένες μαντίλες στους ώμους. Στη μέση φορούν δερμάτινη αρματοθήκη, γεμάτη με πιστόλες και μαχαίρια, ενώ στον ώμο κρατούν μακρύκανα όπλα. Στο κεφάλι φορούν κόκκινο φεσάκι με άσπρο τσεμπέρι.
Πιτεράδες: Μασκαρεμένοι με αστείο τρόπο κάθε ηλικίας άνθρωποι, που γυρνούσαν σε χωριστή πορεία από τους Σεϊμένηδες, χόρευαν και έλεγαν άσεμνα στιχάκια. Η λέξη “πιτεράς” μάλιστα προέρχεται από τα πίτερα (πίτουρα), που χρησιμοποιούσαν για να μασκαρευτούν και να βάψουν τα πρόσωπά τους.
Το έθιμο αυτό έχει ρίζες στις αρχαίες θρακικές βακχικές γιορτές και στη λατρεία του Διόνυσου. Δείχνει και αυτό την ιστορική συνέχεια των Θρακιωτών και την κοινή ελληνική τους συνείδηση.
Φωτογραφίες του «Χ» από τον φετινό γιορτασμό ξεχωρίζουν οι Σεϊμένηδες που έκλεψαν την παράσταση, αλλά και οι Πιτεράδες που είχαν επίσης τον δικό τους ρόλο
Δήμος Μπακιρτζάκης

Μιλώντας για το έθιμο ο Μιχάλης Ράντος μέλος του μορφωτικού Ομίλου που τώρα ανασυσταίνεται ανέφερε ότι: «το έθιμο ήρθε από το Σαμακόβι, την πατρίδα των παππούδων μας που το έφεραν και αναβιώνεται τον καιρό της αποκριάς, γιατί έχει συμβολικό σκοπό.

Δηλαδή, τα παλικάρια του χωριού τότε, προφασιζόμενοι τα καρναβάλια ντυνόταν με στολές οι οποίες έμοιαζαν με τη φουστανέλα, γιατί υπήρχε ο πόθος της λευτεριάς και της ένωσης με την πατρίδα, με αποτέλεσμα οι γυναίκες του χωριού να ψάχνουν να βρουν στολίδια, κρεβατόγυρους, σεμέδες και λοιπά, τα δίπλωναν με τέτοιο τρόπο και μαεστρία και μαζί με κόκκινες μαντίλες και διάφορα άλλα τεχνάσματα.
Kατάφερναν να φτιάξουν μια στολή η οποία παρέπεμπε μεν στη φουστανέλα, αλλά ταυτόχρονα ήταν και η στολή του καρναβαλιστή γιατί ήταν το μόνο που επιτρεπόταν να γίνει από τους Τούρκους.

Επίσης, ταυτόχρονα ήταν και οι Πιτεράδες, οι οποίοι ήταν όντως ντυμένοι μασκαράδες, αλλά ήταν και αυτοί κάτοικοι του χωριού οι οποίοι είχαν φύγει στο βουνό, δεν είχαν μπει στον τούρκικο στρατό, ήταν λιποτάκτες, δηλαδή και με την ευκαιρία της φορεσιάς και του καρναβαλιού κατέβαιναν στα χωριά τους και μιλούσαν με τους γονείς τους.
Ήταν διπλά συμβολική η σημασία, δηλαδή, του δρώμενου αυτού το οποίο το αναβιώνουμε κάθε χρόνο, όπου με επιτυχία ο Κώστας Βαρβάτος εδώ και χρόνια ξεκίνησε, τα παιδιά ντύθηκαν και φέτος τηρώντας όλα τα προβλεπόμενα με ευλάβεια».
Στο χωριό ήταν μεγάλη η συμμετοχή των παλικαριών που πήραν μέρος, του κόσμου που αψήφησε το κρύο, βγήκε στην πλατεία και απόλαυσε το δρώμενο, χορεύοντας τον κυκλικό χορό, τον σεϊμένικο, ενώ στη συνέχεια οι Σεϊμένηδες πέρασαν από τα σπίτια του χωριού δίνοντας ευχές.

Σεϊμένης: Η λέξη στα τουρκικά σημαίνει τον ένοπλο φρουρό με παραδοσιακή ενδυμασία. Η στολή τους αποτελείται από λευκό πτυχωτό φουστάνι, κόκκινο μισοφούστανο, πουκαμίσα άσπρη, κόκκινο κεντημένο γιλέκο, χρωματιστές κεντημένες μαντίλες στους ώμους. Στη μέση φορούν δερμάτινη αρματοθήκη, γεμάτη με πιστόλες και μαχαίρια, ενώ στον ώμο κρατούν μακρύκανα όπλα. Στο κεφάλι φορούν κόκκινο φεσάκι με άσπρο τσεμπέρι.
Πιτεράδες: Μασκαρεμένοι με αστείο τρόπο κάθε ηλικίας άνθρωποι, που γυρνούσαν σε χωριστή πορεία από τους Σεϊμένηδες, χόρευαν και έλεγαν άσεμνα στιχάκια. Η λέξη “πιτεράς” μάλιστα προέρχεται από τα πίτερα (πίτουρα), που χρησιμοποιούσαν για να μασκαρευτούν και να βάψουν τα πρόσωπά τους.
Το έθιμο αυτό έχει ρίζες στις αρχαίες θρακικές βακχικές γιορτές και στη λατρεία του Διόνυσου. Δείχνει και αυτό την ιστορική συνέχεια των Θρακιωτών και την κοινή ελληνική τους συνείδηση.
Φωτογραφίες του «Χ» από τον φετινό γιορτασμό ξεχωρίζουν οι Σεϊμένηδες που έκλεψαν την παράσταση, αλλά και οι Πιτεράδες που είχαν επίσης τον δικό τους ρόλο
Δήμος Μπακιρτζάκης
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News