Βασιλόπιτα κόβει το Σάββατο ο Σύλλογος Πολυτέκνων Ροδόπης
Όταν ο μαθητής καταφέρει να γράφει τις σκέψεις του στο χαρτί με το σωστό τρόπο τότε η αυτοπεποίθηση του θα ανεβεί. Θα μπορεί να χρησιμοποιεί το λόγο του για να υποστηρίξει την άποψή του, θα αποκτήσει προσωπικότητα και θα κοινωνικοποιηθεί.
Από τις πρώτες κιόλας τάξεις του δημοτικού σχολείου οι μαθητές έρχονται σε επαφή με το γραπτό λόγο. Τα σκέφτομαι και γράφω, οι ερωτήσεις γραπτής ανάπτυξης και οι εκθέσεις αποτελούν σημαντικό κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Παρατηρείται συχνά όμως αρκετοί μαθητές να δυσκολεύονται στο να καταγράψουν τις σκέψεις τους στο χαρτί. Συνήθως έχει να κάνει με το ότι δεν έχουν εξασκηθεί με τονκατάλληλο για αυτούς τρόπο και την ανάλογη συχνότητα πάνω σε αυτή τη διαδικασία. Άλλες πάλι φορές ίσως να οφείλεται και σε πιθανές μαθησιακές δυσκολίες.
Παρακάτω θα σας παραθέσω τα 10 βασικά βήματα που θα βοηθήσουν τους μικρούς μαθητές να γράψουν ένα ωραίο κείμενο αλλά και έναν πίνακα με τα βασικά σημεία μιας έκθεσης.
Πίνακας 1. Βήματα για μια ωραία έκθεση
1.Συγκεντρώνω την προσοχή μου και βγάζω από το μυαλό μου οτιδήποτε άλλο. Πρέπει να χρησιμοποιήσω τη μνήμη και τη φαντασία μου.
2.Διαβάζω πολύ προσεκτικά και κατανοώ το θέμα της έκθεσης.
3. Καταστρώνω ένα σχέδιο(σχεδιάγραμμα) για το πώς θα γράψω την έκθεση. Σημειώνω κάπου τι θα γράψω στον πρόλογο, στο κυρίως θέμα και στον επίλογο.
4.Θυμάμαι να απαντήσω στις ερωτήσεις ποιος, πότε, πού, πώς και γιατί.
5.Θυμάμαι να γράφω μικρές ολοκληρωμένες προτάσεις.
6.Τελειώνω το νόημα και έπειτα αλλάζω παράγραφο.
7.Προσέχω να γράφω συνεχώς καινούργια πράγματα και δεν επαναλαμβάνω τα ίδια. Αν επαναλαμβάνομαι το κείμενό μου γίνεται κουραστικό.
8.Τηρώ τους κανόνες ορθογραφίας και τα σημεία στίξης.
9.Προσέχω τα γράμματά μου να είναι καθαρά και ευανάγνωστα. Πρέπει να θυμάμαι ότι το κείμενό μου θα το διαβάσουν και άλλοι πέρα από εμένα, για αυτό πρέπει να καταλαβαίνουν τι γράφω.
10.Όταν τελειώσω, ελέγχω και ξαναδιαβάζωτο κείμενο μου 2 φορές. Είναι η τελευταία ευκαιρία για να διορθώσω τα λάθη και να κάνω το κείμενό μου καταπληκτικό.
Πίνακας 2. Τα βασικά σημεία μιας έκθεσης
Αρχίζουμε με τον πρόλογο. Στον πρόλογο έχουμε στόχο να ξαφνιάσουμε, να συναρπάσουμε και να βάλουμε τον αναγνώστη στο θέμα. |
Μετά έρχεται το κυρίως θέμα. Αυτό είναι το μεγαλύτερο και πιο σημαντικό μέρος της έκθεσης. Περιλαμβάνει από μία έως πολλές παραγράφους που αναπτύσσουν το θέμα. Εδώ γίνονται οι περιγραφές, αναφέρονται οι γνώμες και οι ιδέες. Σε μια σωστή έκθεση πρέπει να υπάρχει χρονική και λογική σειρά στα γεγονότα ενώ θα πρέπει να απαντώνται τα ερωτήματα ποιος, πότε, πού, πώς και γιατί. |
Τελειώνουμε με έναν ωραίο επίλογο. Ο επίλογος στηρίζει το θέμα και είναι η τελευταία καλύτερη εντύπωση. Περιλαμβάνει την προσωπική άποψη, συναισθήματα, ευχές, ελπίδες και συμπεράσματα. |
Να θυμάστε ότι για να καλλιεργηθεί ο γραπτός λόγος πρέπει να προηγηθεί και η καλλιέργεια της προφορικής έκφρασης. Οι παρακάτω δραστηριότητες θα ενδυναμώσουν το παιδί στη συγκεκριμένη διαδικασία.
Πίνακας 3. Δραστηριότητες για την καλλιέργεια της προφορικής έκφρασης
Καλλιεργήστε τη φιλαναγνωσία στο παιδί. Τα βιβλία εμπλουτίζουν την έκφραση και τη φαντασία του παιδιού. |
Συζητήστε πολύ με το παιδί. Μιλήστε για θέματα που το απασχολούν αλλά και άλλα πιο γενικά ή θέματα της επικαιρότητας. Έτσι του προσφέρετε γλωσσικά ακούσματα και εμπειρίες συζήτησης που μπορεί να περάσει στο χαρτί όταν χρειαστεί. |
Γεμίστε το παιδί με εμπειρίες και ερεθίσματα. Βγείτε έξω, δείτε μαζί νέα πράγματα και βιώστε καταστάσεις. |
-Αποκόψτε τον πίνακα 1 με τα βήματα και τοποθετήστε τον σε εμφανές σημείο στο γραφείο του παιδιού ή κολλήστε τον στο τετράδιο παραγωγής γραπτού λόγου.
- Δουλέψτε τα βήματα για όσο χρειαστεί μαζί με το παιδί μέχρι να δείξει ότι εξοικειώθηκε. Έπειτα αφήστε το να δουλέψει μόνο του.
Οι ανάγκες κάθε παιδιού είναι διαφορετικές. Η παραπάνω μέθοδος είναι ενδεικτική και στόχος της είναι να δώσει στο μαθητή έναν πρότυπο τρόπο στρατηγικής σκέψης για τη συγγραφή ενός κειμένου.
Όταν ο μαθητής καταφέρει να γράφει τις σκέψεις του στο χαρτί με το σωστό τρόπο τότε η αυτοπεποίθηση του θα ανεβεί. Θα μπορεί να χρησιμοποιεί το λόγο του για να υποστηρίξει την άποψή του, θα αποκτήσει προσωπικότητα και θα κοινωνικοποιηθεί.
Καλή επιτυχία!
Ο Βαγγέλης Αλεξόπουλος είναι δάσκαλος με μεταπτυχιακό τίτλο «Πολιτισμική Ετερότητα στην Εκπαίδευση/Δ.Π.Θ.». Έχει γράψει το βιβλίο "Οδηγός γοΝέα" και παρουσιάζει την εκπομπή στο Youtube "Οδηγός γοΝέα". Είναι παραγωγός Παιδαγωγικών Προγραμμάτων με τίτλο - "Οδηγός μαθητή" και διευθυντής στο περιοδικό «Όλοι για το Παιδί»/www.oloigiatopaidi.gr. Διατελεί πρόεδρος του «Φιλεκπαιδευτικού Παιδαγωγικού Συλλόγου Θράκης & Αν. Μακεδονίας». Τηλ.: 6983301766 / [email protected]
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News