Σύστημα οργάνωσης και μελέτης στο σπίτι | xronos.gr
ΑΡΘΡΟ

Σύστημα οργάνωσης και μελέτης στο σπίτι

07/09/18 - 10:00

Γράφει ο Βαγγέλης Αλεξόπουλος*  

Η μελέτη στο σπίτι είναι μία από τις σημαντικότερες καθημερινές υποχρεώσεις του παιδιού. Οι χαμηλές επιδόσεις στο σχολείο, πολύ συχνά έχουν ως αποτέλεσμα τη χαμηλή αυτοπεποίθηση και το αίσθημα μιας προδικασμένης αποτυχίας σε οποιαδήποτε δραστηριότητα και φάση της ζωής του παιδιού. Η μελέτη στο σπίτι συνδέεται άμεσα με τις επιδόσεις του παιδιού στο σχολείο.

Στην περίπτωση βέβαια που συντρέχει κάποιος κοινωνικός, ψυχοσυναισθηματικός ή αναπτυξιακός παράγοντας ο οποίος επηρεάζει τις επιδόσεις του παιδιού, η συστηματοποίηση της μελέτης στο σπίτι με ένα τρόπο σαν τον παρακάτω ωφελεί ακόμη περισσότερο το παιδί.

Ένα σύστημα μελέτης θα οργανώσει και θα διευκολύνει εσάς και το παιδί σας. Η σύστασή του θα πρέπει να γίνει με συμμέτοχο το παιδί και όχι ερήμην του.

Φτιάξτε λοιπόν μαζί το δικό σας σύστημα μελέτης:

Ορίστε έναν συγκεκριμένο ήσυχο χώρο μελέτης.

Οργανώστε τον κατάλληλα και συγκεντρώστε εκεί όλα τα χρήσιμα «εργαλεία» για τη μελέτη (βιβλία, βοηθήματα, γραφική ύλη κ.α.).

Αποφασίστε μια συγκεκριμένη ώρα μελέτης η οποία θα αλλάζει μόνο σε έκτακτες περιπτώσεις (π.χ. 15:00-16:00 για τις μικρές τάξεις και 15:00-17:00 για τις μεγάλες)

Προσπαθείτε να τηρείτε τα χρονικά πλαίσια (..αυτές τις ώρες θα διαβάσεις.. πριν και μετά μπορείς να κάνεις άλλα πράγματα..).

Ελέγξτε μαζί (στην αρχή τουλάχιστον) την τσάντα, τις εργασίες και τις υποχρεώσεις για την επόμενη ημέρα. 

Ξεκινήστε από τα μαθήματα που απαιτούν γράψιμο (τα πρώτα λεπτά το παιδί είναι πιο συγκεντρωμένο).

Δώστε του χρόνο για να σκεφτεί. Όταν ζητήσει βοήθεια να του την δώσετε βήμα-βήμα (ένα βήμα λιγότερο για εσάς, ένα βήμα περισσότερο για το παιδί σας).

Όταν δείτε πως ο ρυθμός μελέτης πέφτει, προτείνετε ένα δίλεπτο διάλειμμα για νερό, συζήτηση ή τουαλέτα.

Φτιάξτε ένα σύστημα επιβράβευσης για την τήρηση του συστήματος μελέτης. Προσοχή, αξιολογούμε και επιβραβεύουμε την τήρηση του συστήματος, όχι τις επιδόσεις στα μαθήματα. Η τήρηση του συστήματος θα φέρει τις επιθυμητές επιδόσεις.

Για τις μικρότερες τάξεις, φτιάξτε λοιπόν ένα ημερολόγιο και καθημερινά, στο τέλος της μελέτης ζωγραφίστε ένα χαμογελαστό προσωπάκι αν όλα τηρήθηκαν σωστά, ένα αγέλαστο για τη μέση κατάσταση και ένα στενοχωρημένο όταν τα πράγματα δεν πήγαν καλά.

Ενθαρρύνετε συνεχώς το παιδί και  κάντε το να νιώθει επιτυχημένο με το παραμικρό. Εστιάστε και ενθουσιαστείτε με την μικρή του επιτυχία. Δείτε το ποτήρι μισογεμάτο(π.χ. επιβραβεύστε το παιδί για τα σωστά ενός διαγωνίσματος και μελετήστε τα λάθη με σκοπό να μην επαναληφθούν).

Αφού τελειώσει η μελέτη προτρέψτε το παιδί σας να παίξει ή παίξτε μαζί. Το παιχνίδι είναι η τροφή της ψυχής. Στερώντας το από το παιδί είναι σα να του στερείτε το φαγητό όταν πεινάει.

Να θυμάστε πως η επιτυχία φέρνει πάντα την επιτυχία!

* Ο Βαγγέλης Αλεξόπουλος είναι δάσκαλος με μεταπτυχιακό τίτλο «Πολιτισμική Ετερότητα στην Εκπαίδευση/Δ.Π.Θ.». Έχει γράψει το βιβλίο "Οδηγός γοΝέα" και παρουσιάζει την εκπομπή στο Youtube "Οδηγός γοΝέα". Είναι παραγωγός Παιδαγωγικών Προγραμμάτων με τίτλο - "Οδηγός μαθητή" και διευθυντής στο περιοδικό «Όλοι για το Παιδί»/www.oloigiatopaidi.gr. Διατελεί πρόεδρος του «Φιλεκπαιδευτικού Παιδαγωγικού Συλλόγου Θράκης & Αν. Μακεδονίας». Τηλ.: 6983301766 / [email protected]

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr