Σοβαρά κίνητρα εγκατάστασης νέων κι επέκτασης υγιών επιχειρήσεων χρειάζεται η Ροδόπη

Αναβάλλεται η απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Υδάτων της Βουλγαρίας, σχετικά µε τις περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης, όπως έγραψαν ηλεκτρονικά ΜΜΕ της γείτονος, επικαλούµενα πηγές του βουλγαρικού υπουργείου. Σύµφωνα µε το δηµοσίευµα της ενηµερωτικής ιστοσελίδας «Mediapool», κύρια αιτία για την αναβολή της απόφασης του υπουργείου σχετικά µε το αν θα εγκρίνει ή θα σταµατήσει για οικολογικούς λόγους την κατασκευή του αγωγού, είναι το σχετικό αίτηµα της διεθνούς εταιρείας σχεδιασµού και κατασκευής του έργου «Trans Balkan Pipeline». Όπως υπογραµµίζεται στο δηµοσίευµα, η διεθνής κατασκευάστρια εταιρεία του έργου (στο κεφάλαιο της οποίας η Ρωσία συµµετέχει µε 51%, ενώ η Ελλάδα και η Βουλγαρία µοιράζονται από 24,5 % έκαστη), έχει ζητήσει επιπρόσθετο χρόνο για να ερευνήσει και να σχεδιάσει την εναλλακτική λύση για την εκφόρτωση του αργού πετρελαίου από τα πετρελαιοφόρα στο λιµάνι του Μπουργκάς.
Ένα από τα βασικά επιχειρήµατα του βουλγαρικού υπουργείου για να επιστρέψει, πριν από τρεις µήνες, στην κατασκευάστρια εταιρεία τη µελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (την οποία είχε εκπονήσει η εταιρία έπειτα από σχετικό αίτηµα της βουλγαρικής πλευράς) ήταν η έλλειψη πρότασης για εναλλακτική λύση της εκφόρτωσης του αργού πετρελαίου διαµέσου ειδικής πλωτής πλατφόρµας στα ανοιχτά του κόλπου του Μπουργκάς, όπως προβλέπει η επίκαιρη τεχνικό-οικονοµική µελέτη του αγωγού. Επίσης, στην απόφαση του υπουργείου, που δηµοσιεύθηκε στις 9 Νοεµβρίου 2010, εκφράζονταν επιφυλάξεις για την ανεπάρκεια προληπτικών µέτρων για ενδεχόµενη διαρροή πετρελαίου και τις επιπτώσεις που θα είχε µια τέτοια εξέλιξη στην αλιεία, τα εκτροφεία µυδιών και τον τουρισµό. Μάλιστα, το υπουργείο ζήτησε και την παρουσίαση συγκεκριµένων µέτρων αντιµετώπισης ενδεχόµενων διαρροών.
Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Υδάτων της Βουλγαρίας επέτρεψε στην κατασκευάστρια εταιρεία να καταθέσει µέχρι τα τέλη του Φεβρουαρίου 2011, τα συµπληρωµατικά στοιχεία που θα ρίξουν πρόσθετο φως στις προθέσεις των κατασκευαστών για τη διευθέτηση των προαναφερόµενων ανησυχιών του βουλγαρικού υπουργείου. Το υπουργείο θα ανακοινώσει µέχρι τα τέλη Μαρτίου την απόφασή του, δηλαδή αν η µελέτη εγκρίνεται ή απορρίπτεται.
«Σε περίπτωση τρίτης αρνητικής απόφασης, ο αγωγός δεν θα µπορεί να προχωρήσει», επισηµαίνει το Mediapool. Σε αντίθετη περίπτωση, εάν δηλαδή η θέση του υπουργείου είναι θετική, η οριστική απόφαση αναµένεται να εκδοθεί τον ερχόµενο Ιούλιο, έπειτα από δηµόσια συζήτηση του σχεδίου, όπως προβλέπει ο νόµος.
Σηµειώνεται, ότι το τελευταίο δεκαοκτάµηνο, κυβερνητικοί παράγοντες της Βουλγαρίας, αλλά και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Μπόικο Μπορίσοφ, δεν χάνουν την ευκαιρία για να εκδηλώσουν την άκρως αρνητική στάση τους έναντι του σχεδίου του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη. Τα συνήθη επιχειρήµατα των Βούλγαρων επισήµων επί του θέµατος συνοψίζονται κυρίως στους ισχυρισµούς περί των «κινδύνων για το περιβάλλον που απειλούν τον τουρισµό στην παραλία της Μαύρης Θάλασσας» και του «ασύµφορου του αγωγού για τα οικονοµικά συµφέροντα της Βουλγαρίας».
Ένα από τα βασικά επιχειρήµατα του βουλγαρικού υπουργείου για να επιστρέψει, πριν από τρεις µήνες, στην κατασκευάστρια εταιρεία τη µελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (την οποία είχε εκπονήσει η εταιρία έπειτα από σχετικό αίτηµα της βουλγαρικής πλευράς) ήταν η έλλειψη πρότασης για εναλλακτική λύση της εκφόρτωσης του αργού πετρελαίου διαµέσου ειδικής πλωτής πλατφόρµας στα ανοιχτά του κόλπου του Μπουργκάς, όπως προβλέπει η επίκαιρη τεχνικό-οικονοµική µελέτη του αγωγού. Επίσης, στην απόφαση του υπουργείου, που δηµοσιεύθηκε στις 9 Νοεµβρίου 2010, εκφράζονταν επιφυλάξεις για την ανεπάρκεια προληπτικών µέτρων για ενδεχόµενη διαρροή πετρελαίου και τις επιπτώσεις που θα είχε µια τέτοια εξέλιξη στην αλιεία, τα εκτροφεία µυδιών και τον τουρισµό. Μάλιστα, το υπουργείο ζήτησε και την παρουσίαση συγκεκριµένων µέτρων αντιµετώπισης ενδεχόµενων διαρροών.
Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Υδάτων της Βουλγαρίας επέτρεψε στην κατασκευάστρια εταιρεία να καταθέσει µέχρι τα τέλη του Φεβρουαρίου 2011, τα συµπληρωµατικά στοιχεία που θα ρίξουν πρόσθετο φως στις προθέσεις των κατασκευαστών για τη διευθέτηση των προαναφερόµενων ανησυχιών του βουλγαρικού υπουργείου. Το υπουργείο θα ανακοινώσει µέχρι τα τέλη Μαρτίου την απόφασή του, δηλαδή αν η µελέτη εγκρίνεται ή απορρίπτεται.
«Σε περίπτωση τρίτης αρνητικής απόφασης, ο αγωγός δεν θα µπορεί να προχωρήσει», επισηµαίνει το Mediapool. Σε αντίθετη περίπτωση, εάν δηλαδή η θέση του υπουργείου είναι θετική, η οριστική απόφαση αναµένεται να εκδοθεί τον ερχόµενο Ιούλιο, έπειτα από δηµόσια συζήτηση του σχεδίου, όπως προβλέπει ο νόµος.
Σηµειώνεται, ότι το τελευταίο δεκαοκτάµηνο, κυβερνητικοί παράγοντες της Βουλγαρίας, αλλά και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Μπόικο Μπορίσοφ, δεν χάνουν την ευκαιρία για να εκδηλώσουν την άκρως αρνητική στάση τους έναντι του σχεδίου του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη. Τα συνήθη επιχειρήµατα των Βούλγαρων επισήµων επί του θέµατος συνοψίζονται κυρίως στους ισχυρισµούς περί των «κινδύνων για το περιβάλλον που απειλούν τον τουρισµό στην παραλία της Μαύρης Θάλασσας» και του «ασύµφορου του αγωγού για τα οικονοµικά συµφέροντα της Βουλγαρίας».
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News