Βασιλόπιτα κόβει το Σάββατο ο Σύλλογος Πολυτέκνων Ροδόπης
Γενικές αλλά και ειδικές διαπιστώσεις από τον φιλόλογο
«Πρεμιέρα» σήμερα των πανελλαδικών εξετάσεων για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας.
Το θέμα της έκθεσης αφορούσε την ιστορία και τις ιστορικές γνώσεις: «Αξίζει να μαθαίνουμε για αυτούς τους νεκρούς. Αξίζει να γνωρίζουμε τι έκαναν, πώς σκέφτονταν, πώς ζούσαν».
Στη Λογοτεχνία «έπεσαν» τρία πεζά κείμενα: Του Ραϋμόνδου Αλβανού (Ο ελληνικός εμφύλιος. Μνήμες σε πόλεμο και σύγχρονες πολιτικές ταυτότητες), απόσπασμα από ομιλία της Κικής Δημουλά (από το βιβλίο Εκλήθην ομιλήτρια) και του Θανάση Βαλτινού (Επείγουσα ανάγκη ελέου. Διηγήματα).
Σχολιασμός από το Φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης «Πολυδύναμο»
Σχολιασμό των θεμάτων στο www.xronos.gr κάνει ο φιλόλογος και συνιδιοκτήτης του φροντιστηρίου μέσης εκπαίδευσης «Πολυδύναμο» Ηρακλής Χατζηιωαννίδης.
Αρχικά, έκανε μία γενική παρατήρηση για τις πανελλαδικές χαρακτηρίζοντάς τις «εξετάσεις εισαγωγής κι όχι εξετάσεις ζωής» και μία πιο ειδική παρατήρηση για το τα θέματα: «Οφείλουμε να δώσουμε συγχαρητήρια στην Επιτροπή για την επιλογή του θέματος Εκθέσεως, γιατί ήρθε να υπενθυμίσει σε όλους μας –όχι μόνο στους μαθητές- με εμφατικό τρόπο την αξία της Ιστορίας και της ιστορικής γνώσης, ειδικά στη σημερινή εποχή που βλέπουμε αλλαγές στον κόσμο και πολεμικές συρράξεις».
Ως προς το ουσιαστικό σκέλος ανάλυσης των θεμάτων: «Τα θέματα ήταν διαβαθμισμένα. Απαιτούσαν από ένα μαθητή σε γενικό περίγραμμα να έχει διαβάσει πολύ καλά τη θεωρία ασκήσεων, να μπορεί να απαντήσει και ταυτόχρονα να είναι σε επαφή με τον Τύπο και τις εφημερίδες, για να έχει ιστορικές γνώσεις.
Στο θέμα Α’ η περίληψη ήταν αποσπασματική. Ήταν περίληψη που ήθελε να δώσει τους λόγους για τους οποίους σύμφωνα με τον συγγραφέα είναι σημαντικό να μαθαίνουμε την ιστορία. Οι μαθητές έπρεπε να είναι πολύ προσεκτικοί στην απόδοση της περιλήψεως, γιατί ήταν αφαιρετική, δηλαδή ο μαθητής έπρεπε να αφαιρέσει τους λόγους και να επικεντρωθεί σε αυτούς. Είχε δυσκολία το πρώτο κομμάτι.
Στο θέμα Β1, Β2 και Β3 ο μαθητής που ήταν καλά διαβασμένος και προετοιμασμένος δεν είχε να αντιμετωπίσει δυσκολίες. Άρα ένας διαβασμένος μαθητής έπαιρνε τις 40 μονάδες των ασκήσεων.
Στο θέμα Γ’ ήταν πολύ ωραίο κι ο μαθητής μπορούσε ν’ αναφέρει συγκεκριμένους κειμενικούς δείκτες για να πάρει τις μονάδες. Δεν είχε δυσκολίες.
Η δυσκολία ουσιαστικά επικεντρώνεται στην περίληψη που θέλει αφαιρετική ικανότητα και στην έκθεση ειδικά στο 2ο ερώτημα.
Η έκθεση στο 1ο ερώτημα ζητάει την αξία της ιστορικής γνώσης. Ο μαθητής ο οποίος βλέπει τα ΜΜΕ, μπορεί να συνειδητοποιήσει που βοηθάει η ιστορία –το βασικότερο για μένα περνάει μηνύματα και διδάσκει το παρελθόν για το μέλλον. Το 2ο ερώτημα ήθελε μεγάλη προσοχή, γιατί η απάντηση έπρεπε να αναφέρει βιωματικούς τρόπους που μπορούν να καλλιεργήσουν το ενδιαφέρον για το ιστορικό παρελθόν. Οι μαθητές έπρεπε να επικεντρωθούν μόνο στον εαυτό τους, δηλαδή οι ίδιοι οι μαθητές πως μπορούν να καλλιεργήσουν την ιστορική συνείδηση, πχ με επίσκεψη σε αρχαιολογικούς χώρους, συνομιλία με την Τρίτη Ηλικία ή αναζήτηση ιστορικών αρχείων σε εφημερίδες».
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News