Χρ. Τοψίδης: Με σταθερά βήματα και πνεύμα συνεργασίας η Περιφέρεια ΑΜΘ αλλάζει
Δημήτρης Πέτροβιτς: "Πρέπει να αποφανθεί η Δικαιοσύνη και να ξεκαθαρίσει αυτό το καθεστώς της αδικίας Οι κάτοικοι της Ροδόπης θα κληθούν να πληρώσουν σε δύο διόδια που λειτουργούν στα όρια του νομού, Ιάσμου και Μέστης"
Στη Δικαιοσύνη εναπόκεινται οι ελπίδες για τα άδικα διόδια, ενώ οδεύει προς τη λήξη του το ελευθέρας για τους μόνιμους κάτοικους Ροδόπης και Έβρου από τα διόδια Μέστης. Στο Συμβούλιο της Επικρατείας έχει προσφύγει η Περιφέρεια ΑΜ-Θ καταθέτοντας προ έτους περίπου την αίτηση ακύρωσης των υπουργικών αποφάσεων που προβλέπουν τη δημιουργία και λειτουργία σταθμών διοδίων σε Αρδάνιο και Μέστη (όπου ήδη λειτουργούν).
Το ΣτΕ καλείται να αποφανθεί για το εάν τα διόδια είναι νόμιμα ή όχι, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη μια σειρά καίριων επιχειρημάτων που προτάσσουν στην αίτησή τους οι φορείς, συμπεριλαμβανομένης της τήρησης ή μη των συμβατικών δεσμεύσεων της Εγνατίας Οδού στην περιοχή του Έβρου και της Θράκης. Την προσφυγή – αίτηση κατέθεσαν οι δήμοι Αλεξανδρούπολης και Ορεστιάδας, η Περιφέρεια ΑΜΘ, ο Δικηγορικός Σύλλογος Αλεξανδρούπολης, το Επιμελητήριο Έβρου και ο Σύνδεσμος Ξενοδόχων Θράκης. Οι φορείς ζητούν την ακύρωση του σχεδιασμού για τη λειτουργία των διοδίων στο Αρδάνιο και την παύση λειτουργίας των διοδίων στη Μέστη, τα οποία λειτουργούν κανονικά.
Σήμερα η υπόθεση στο ΣτΕ παραμένει ανοιχτή και από την 1η Ιανουαρίου 2019 οι κάτοικοι των νομών Ροδόπης και Έβρου θα καταβάλλουν κανονικά το αντίτιμο διοδίων στη Μέση. Για τους κατοίκους της Ροδόπης το ελευθέρας παύει να ισχύει από το νέο έτος και για τα διόδια Ιάσμου. Την προσφυγή στη Δικαιοσύνη υπενθυμίζει στον "Χ" ο αντιπεριφερειάρχης Έβρου Δημήτρης Πέτροβις που είχε κάνει και την σχετική εισήγηση στο περιφερειακό συμβούλιο και δηλώνει "πρέπει να αποφανθεί η Δικαιοσύνη προκειμένου να ξεκαθαρίσει αυτό το καθεστώς της αδικίας".
Πάντως τον ίδιο δεν τον απασχολεί μόνο ο συγκεκριμένος σταθμός διοδίων στη Μέστη, αφού όπως λέει "επεξεργάζονται και άλλα σχέδια για σταθμούς διοδίων σε άλλα σημεία της περιφέρειάς μας". Την ίδια στιγμή τονίζει την επικινδυνότητα της Εγνατίας Οδού από την Αλεξανδρούπολη μέχρι τους Κήπους λόγω των μεγάλων φθορών στο οδόστρωμα και δηλώνει πως "αυτά όφειλε να τα εξετάσει η Εγνατία Οδός και να μην δει τους σταθμούς διοδίων μόνο ως εισπρακτικό μέσο. Αυτά είναι ζητήματα που πρέπει να θίγουμε. Αυτά είναι ζητήματα που μας προβληματίζουν και δεν μας αφήνουν αδιάφορους. Αυτοί που λαμβάνουν τις αποφάσεις και για την λειτουργία σταθμών διοδίων πρέπει να συνεκτιμούν και την γενικότερη κατάσταση του οδοστρώματος και τις φθορές και τους κινδύνους".
Αναπάντητη η επιστολή Σπάρτακου
Το θέμα ανακίνησε πρόσφατα και η δημοτική παράταξη Σπάρτακος. Καθώς λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2018 η δωρεάν διέλευση από τα διόδια για τους κατοίκους του νομού Ροδόπης, ο Σπάρτακος έστειλε στον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη σχετική επιστολή, όπου ανέφερε μεταξύ άλλων "επειδή το μέτρο της απαλλαγής αφορούσε τις φτωχότερες περιοχές της χώρας και τις πιο απομονωμένες, και επειδή πράγματι μείωσε σε έναν βαθμό το κόστος της μετακίνησης των κατοίκων τους, σας καλούμε να παρατείνετε το μέτρο τουλάχιστον για μια διετία, αφού τίποτε δεν έχει αλλάξει στο σκεπτικό της απόφασής σας εκείνης. Ούτε η ακριτική Περιφέρειά μας έχει έλθει …κοντύτερα στην υπόλοιπη χώρα, είναι εκεί που τη θυμάστε από τις σπουδές σας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο, ούτε και αποκολλήθηκε από τον οικονομικό πάτο της χώρας, όπως δείχνουν τα επίσημα στοιχεία.Πόσο μάλλον που, δυστυχώς, επικρέμεται η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού, της οποίας μάλιστα ήδη πολλά τμήματα χρήζουν δραστικών παρεμβάσεων (όπως οι τρέχουσες στην παράκαμψη της Καβάλας). Σας καλούμε λοιπόν να δώσετε μία παράταση του ευεργετικού αυτού μέτρου, απόφαση που άλλωστε θα συνάδει και με την κυβερνητική ρητορεία περί εξόδου από τα Μνημόνια, ανάπτυξης και υπερπλεονασμάτων".
Η επιστολή που υπογράφει Κώστας Καραΐσκος, επικεφαλής της δημοτικής παράταξης Σπάρτακος παραμένει αναπάντητη μέχρι σήμερα.
Όσο για το πότε θα εφαρμοστεί το σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων που φιλοδοξεί η κυβέρνηση να φέρει δίκαιες χρεώσεις για τους χρήστες του αυτοκινητόδρομου, η τελευταία δήλωση για το θέμα από τον αρμόδιο υπουργό Χρήστο Σπίρτζη έγινε στο περιθώριο της 3ης Συνόδου «Thessaloniki Summit 2018» κατόπιν ερώτησης δημοσιογράφου: "Αν… θυμάμαι καλά έχουμε δεσμευτεί για την έναρξη και την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για τα αναλογικά ηλεκτρονικά διόδια. Σας το έχουμε πει πάρα πολλές φορές. Είστε καλοί δημοσιογράφοι, παρακολουθείτε την πορεία του διαγωνισμού για τον οποίο ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση και έχουμε κολοσσούς που συμμετέχουν σε αυτό το διαγωνισμό. Επομένως δε βλέπω το λόγο να μη δοθεί μία λύση μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων όταν εφαρμοστεί. Δεν είναι χρονικά τα διόδια ξέρετε (σ.σ. για το αν θα τεθούν σε εφαρμογή το 2019). Τα διόδια, έχουν να κάνουν με τη χρήση ενός οδικού δικτύου. Αυτό που είχε προβλεφθεί από τότε που φτιάχτηκε η Εγνατία, ήταν να υπάρχουν διόδια. Δεν είναι θέμα αν είναι το 2019 ή το 2020. Μάλλον θέμα είναι, για αυτούς που είχαν δεσμευτεί να βάλουν διόδια και για δεκαετίες δεν έβαζαν, αφήνοντας βαριά οχήματα και μάλιστα τρίτων χωρών, να διέρχονται δωρεάν, πληρώνοντας η χώρα μας και τα χρήματα της συντήρησης της Εγνατίας Οδού και πολύ αίμα".
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News