Η ...γεύση των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων | xronos.gr
ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΜΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑ

Η ...γεύση των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων

21/06/17 - 11:00

Των Σωτήρη Αμανατιάδη,  Στέφανου Δημητρακόπουλου*  

Οι φετινές πανελλαδικές εξετάσεις έφτασαν αισίως στο τέλος τους, αφήνοντας σε όλους μας την πιο πρωτόγνωρη γεύση των τελευταίων ετών. Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να αποδοθεί στους φετινούς υποψήφιους, που έζησαν όλες εκείνες τις αλλαγές από την Α’ Λυκείου κιόλας. Ας μην ξεχνάμε ότι αυτά τα παιδιά ξεκίνησαν την Α’ Λυκείου με Τράπεζα Θεμάτων και την τελείωσαν χωρίς αυτήν, έμαθαν οριστικά το σύστημα με το οποίο θα διαγωνιστούν πανελληνίως προς το τέλος εκείνης της χρονιάς, αφού φυσικά προηγουμένως έφτασαν στα αυτιά τους τα 8 (ολογράφως: οχτώ...!!!) διαφορετικά συστήματα τα οποία «κύκλοι του υπουργείου Παιδείας» εντέχνως διέρρεαν στα μέσα, για να καταλήξει όλη αυτή η παραφιλολογία σε ένα σύστημα τόσο «πρωτοποριακό» και «καινοτόμο», όσο το σύστημα των Δεσμών, σχεδόν 20 χρόνια πίσω. 


Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, ήταν η πρώτη φουρνιά μαθητών, μετά από πάρα πολλά χρόνια, που είχε να αντιμετωπίσει ένα πολύ μεγάλο διδακτικό έτος, επιμηκυμένο κατά 25 μέρες, με ενδοσχολικές εξετάσεις πριν τις πανελλήνιες, με αποτέλεσμα να φτάσουν στον πιο σημαντικό αγώνα της ζωής τους αποπροσανατολισμένοι και κατάκοποι.


Όλα αυτά έγιναν εξαιτίας των ιδεοληπτικών εμμονών του υπουργείου Παιδείας,αφενός να τηρηθεί το γράμμα του Νόμου και όχι το πνεύμα αυτού, ώστε να εξεταστούν οι υποψήφιοι ως απόφοιτοι και όχι ως τελειόφοιτοι, αφετέρου να λήξουν τα μαθήματα στα Γυμνάσια στο τέλος Μαΐου, παρεμποδίζοντας τις πανελλήνιες. Στο κάδρο πρέπει φυσικά να μπουν και οι αδιανόητες διατάξεις για τις θέσεις των εισακτέων (βλ. Ιατρικές Σχολές) και τις επαναληπτικές πανελλήνιες που αρχικά κρίθηκαν πολύ «ακριβές» για να γίνουν, όσο και τα χρονικά σημεία στα οποία αυτές ανακοινώνονταν.
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, οι ίδιες οι πανελλήνιες ήταν το «κερασάκι στην τούρτα». Η αλλαγή στην φιλοσοφία των φετινών θεμάτων σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια ήταν επιεικώς βίαιη. Αναρωτιέται κανείς: πώς γίνεται δυο υπουργοί της ίδιας κυβέρνησης, με διάστημα μόλις 12 μηνών, να εκφράζουν δυο εντελώς διαφορετικές φιλοσοφίες; 


Μόλις πριν έναν χρόνο ακούγαμε τον κύριο Φίλη να υπερηφανεύεται για την συνάφεια των περσινών θεμάτων με το σχολικό βιβλίο και την σχολική τάξη και κατόπιν να πετσοκόβει την διδακτέα ύλη στις μικρότερες τάξεις σε γνώσεις απαραίτητες, σε όλα τα βασικά μαθήματα. Σήμερα, έναν χρόνο μετά, ο κύριος Γαβρόγλου, που προέτρεπε τους μαθητές «να ερωτευτούν και να πιούν και κανένα ποτάκι», ήταν ο πολιτικός προϊστάμενος των πιο εξεζητημένων πανελληνίων εξετάσεων των τελευταίων ετών.


Κάθε φορά που αναμένονται αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα συμβαίνουν αυτά. Όμως, απέναντι σε ιδεοληπτικούς ανθρώπους, οφείλει κανείς να αναρωτηθεί αν «έπρεπε» οπωσδήποτε να αναδειχθεί με το ζόρι η ανεπάρκεια και η κόπωση του εξεταστικού συστήματος, αυτής της –κατά τους ίδιους υπουργούς- «κρεατομηχανής», με παράπλευρη απώλεια βέβαια, την απαξίωση της ίδιας της σχολικής τάξης, που έπρεπε να προφυλαχθεί; Ή μήπως «πρέπει» να πέσουν τόσο οι βάσεις, για να μην σκέφτονται οι υποψήφιοι και οι οικογένειες τους την μείωση των εισακτέων σε συγκεκριμένες ομάδες σχολών;


Είναι άραγε η πολιτική βούληση και οι πολιτικοί σκοποί ενός υπουργού πάνω από την ίδια την εκπαιδευτική διαδικασία και την εκπαίδευση των παιδιών μας;


Επιπροσθέτως, ένα κοινό χαρακτηριστικό στα περισσότερα μαθήματα, εκτός της αλλαγής της φιλοσοφίας των θεμάτων, ήταν και η μεγάλη τους ποσότητα. Αλήθεια, οι λεγόμενοι και «λύτες» της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων σε όλα τα μαθήματα, όντως έλυναν τα θέματα στην πλήρη τους ανάπτυξη, όπως δηλαδή ζητούνται από τους μαθητές, ή απλά κρατούσαν συνοπτικές σημειώσεις που να τους επιτρέπουν να συμπεράνουν ότι τα θέματα λύνονται; Και αν τα έλυναν αναλυτικά, σε πόσο χρόνο το έκαναν αυτό; Είχαν άραγε στο μυαλό τους ότι οι μαθητές δεν χρειάζονται τον ίδιο χρόνο για να λύσουν τα θέματα σε σχέση με έναν καθηγητή αλλά μάλλον τον διπλάσιο ή τριπλάσιο;


Ένα ακόμη σημείο που προκαλεί εντυπώσεις, είναι η διαφορά επιπέδου των θεμάτων μεταξύ των προσανατολισμών. Η γενικότερη αίσθηση είναι ότι οι μαθητές του Ανθρωπιστικού Προσανατολισμού κλήθηκαν να απαντήσουν σε ελαφρώς πιο δύσκολα θέματα σε σχέση με τα περσινά μεν, αλλά σε πιο εύκολα σε σχέση με τους συνυποψηφίους τους των άλλων Προσανατολισμών. Αυτό δεν θα έγειρε καμμία αντίρρηση, αν δεν υπήρχαν σχολές που είναι προσβάσιμες από όλους, και μάλιστα σχετικά υψηλής ζήτησης (βλ. Αστυνομία, Πυροσβεστική, ΤΕΦΑΑ, κτλ). Αυτό δεν αποτελεί άραγε διάκριση μεταξύ των υποψηφίων;


Πρέπει όμως να γίνει ειδική αναφορά και στο πιο επίμαχο μάθημα όλων, τα Μαθηματικά, όπου ζήσαμε καταστάσεις απείρου κάλλους. Όλη η χώρα είδε μαθητές να κλαίνε ακόμη και την ώρα της εξέτασης, διαμαρτυρίες δεκάδων καθηγητών (δημοσίων και ιδιωτικών) στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μέχρι και συγγνώμες προς τους υποψηφίους, οργισμένες ανακοινώσεις για την αστοχία των θεμάτων και πάει λέγοντας. Και πως να μην ήταν έτσι, όταν τα θέματα στηρίχτηκαν σε παράλογο βαθμό σε ύλη της Β’ Λυκείου, αδιαφορώντας για ένα μεγάλο κομμάτι της ύλης της Γ’, ξέχωρα από την αντικειμενική τους δυσκολία; Οι πρώτες πληροφορίες από τα βαθμολογικά κέντρα μιλούν για πρωτοφανή βαθμολογική συντριβή. Αυτό βέβαια μένει να διασταυρωθεί και με τον πιο επίσημο τρόπο σε λίγες μέρες, με την ανακοίνωση των βαθμών και των στατιστικών αυτών.


Νιώθουμε ότι η τελευταία αναφορά μας πρέπει να απευθύνεται προς τους ίδιους τους υποψήφιους. Σας απομένουν πλέον τα τελευταία βήματα για να ολοκληρώσετε όλη αυτήν την διαδικασία, τα ειδικά μαθήματα, τα αθλήματα και το μηχανογραφικό δελτίο. 


Όσοι λοιπόν εξετάζεστε στα ειδικά μαθήματα και στα αθλήματα, οφείλετε στον εαυτό σας να μην τα παρατήσετε και να συνεχίσετε με τον ίδιο ζήλο, όσο κουραστικό και αν ακούγεται.


Σχετικά με το μηχανογραφικό, φέτος γίνεται ακόμη πιο επιτακτική η ανάγκη, οι σχολές να δηλωθούν με σειρά προτίμησης. Και αυτό γιατί είναι μεγάλη η πιθανότητα οι φετινές βάσεις να μην έχουν καμία απολύτως σχέση με τις περσινές. Σας το έχουμε πει δεκάδες φορές και πρέπει να το κάνετε πράξη τώρα: Ταξινομήστε τις σχολές σας, ό,τι βαθμό και να έχετε γράψει, σαν να είχατε γράψει σε όλα τα μαθήματα είκοσι, με γνώμονα τις προσωπικές σας προτιμήσεις και τα όνειρά σας.


Αυτή είναι η βάση που θα καθορίσει το μέλλον σας, και όχι η βάση εισαγωγής.
*Ο Σωτήρης Αμανατιάδης και ο Στέφανος Δημητρακόπουλος είναι οι ιδιοκτήτες του Φροντιστηρίου «Θεώρημα».
 

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr