Ώρα για διάβασμα χωρίς φωνές και κλάματα | xronos.gr
12 ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΛΕΤΗ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ

Ώρα για διάβασμα χωρίς φωνές και κλάματα

23/09/17 - 11:00
23423453256-45.jpg

Γράφει η φιλόλογος Μαρία Τσαγγάρη

1. Τάξη και οργάνωση
Βεβαιωθείτε πως έχετε δημιουργήσει το ιδανικό σκηνικό για το παιδί σας. Ο χώρος μελέτης πρέπει να είναι πηγή έμπνευσης και δημιουργίας για το ίδιο το παιδί, επομένως φτιάξε το μέρος που θα διαβάζει σύμφωνα με τα δικά του «θέλω». Όλα τα «σύνεργα» μελέτης  πρέπει να είναι διαθέσιμα στο παιδί ανά πάσα στιγμή και κοντά στο χώρο που διαβάζει. 
Ο χρόνος μελέτης  μπορεί να καθοριστεί όποτε σας βολεύει, αμέσως μετά το σχολείο, μετά το  φαγητό ή ακόμα και μετά τον μεσημεριανό ύπνο.  Το σημαντικό είναι η διαδικασία να είναι σταθερή και συστηματική, ώστε να γνωρίζει το παιδί πως μία ώρα συγκεκριμένη την ημέρα θα την αφιερώνει στα μαθήματά του.
Φροντίστε δίπλα του να έχετε κι ένα ποτήρι νεράκι ή χυμό, ώστε να καταλάβει πως η ώρα της μελέτης χρειάζεται την απόλυτη συγκέντρωσή του και να μην προφασίζεται τρόπους φυγής από τις σχολικές του υποχρεώσεις. 
Προσοχή  τηλεόραση, κινητά τηλέφωνα και tablet αποσπούν την προσοχή των περισσοτέρων παιδιών, ενώ μια χαλαρωτική μουσική ενδείκνυται από πολλούς ειδικούς κατά τη διάρκεια της μελέτης.
 

2.  Διαβάζω, ακούω και γράφω
Χρησιμοποιούμε την ακοή όταν λέμε φωνακτά αυτό που μαθαίνουμε ή το ακούμε από άλλους, χρησιμοποιούμε την αφή όταν αυτό που μαθαίνουμε το γράφουμε σε μια άδεια κόλλα ή κρατάμε σημειώσεις, χρησιμοποιούμε την όραση όταν κάνουμε ανάγνωση ή όταν βλέπουμε μία εικόνα. Κάθε παιδί μαθαίνει διαφορετικά εντούτοις ο συνδυασμός είναι ο καλύτερος τρόπος μάθησης. Επομένως, είναι καλό να χρησιμοποιείτε εναλλακτικούς τρόπους κατά τη διάρκεια της μελέτης ενός αντικειμένου. 
 

3. Τέρμα η παπαγαλία! 
Τα παιδιά δεν είναι παπαγάλοι κι ο σκοπός της μάθησης δεν είναι η παπαγαλία ολόκληρων παραγράφων χωρίς ανάσα. Η μάθηση είναι μία διαδικασία που επέρχεται μετά από ουσιαστική μελέτη. Για να μάθει πρέπει να καταλάβει τι διαβάζει, επομένως, πρέπει να ενθαρρύνετε  τα παιδιά να ρωτάνε και να ψάχνουν σε λεξικά ή και στο διαδίκτυο. Μπορεί να είναι χρονοβόρο, αλλά είναι ένας τρόπος να καλλιεργήσει και τη γλωσσική του ικανότητα αλλά και τη κριτική του σκέψη. 
 

4. «Επανάληψις, μήτηρ πάσης μαθήσεως»
Η επανάληψη δεν την λένε τυχαία μητέρα πάσης μαθήσεως. Μια ανακεφαλαίωση θα βοηθήσει και εσάς και το παιδί σας. Εσείς θα είστε σίγουρη πως θα είναι διαβασμένο για την επόμενη μέρα και αυτό θα νιώθει αυτοπεποίθηση και η συμμετοχή του στην τάξη θα είναι ζωντανή κι ενθουσιώδης. Η επανάληψη πρέπει να γίνεται κι αυτή με συγκεκριμένη μέθοδο π.χ. με παιχνίδι ρόλων δάσκαλος-μαθητής, όπου  καλείται να παρουσιάσει το μάθημα φωναχτά  στον εαυτό του ή σε σας. Στη συνέχεια και με την πάροδο του χρόνου θα περάσουν στο επόμενο στάδιο  αυτοαξιολόγησης ένα πάρα πολύ σημαντικό στάδιο για την επανάληψη αλλά και τη ζωή μας γενικά. 

5. Το «μπράβο» να είναι «από καρδιάς»
Προσοχή τα παιδιά διαισθάνονται τα πάντα! Γι’ αυτό το μπράβο όταν είναι να λεχθεί πρέπει να είναι αληθινό. Να τα επιβραβεύετε με μέτρο και για την προσπάθεια που κάνουν όχι μόνο για το αποτέλεσμα.

6. Υποστηρικτές και όχι συνεργοί 
Η μελέτη του παιδιού είναι αποκλειστικά δική του ευθύνη. Αφήστε το παιδί να εργαστεί μόνο του και έπειτα ρωτήστε με ήρεμο τρόπο αν τελείωσε τα μαθήματά του ή αν έχει κάποια απορία κι αν μπορείτε να βοηθήσετε. Ποτέ μην λύνετε τις εργασίες των παιδιών, ποτέ! Εάν κάτι δεν το καταλαβαίνει ή δεν μπορεί να το λύσει όσες φορές κι αν του το εξηγήσατε, κι όσες φορές κι αν προσπάθησε είναι προτιμότερο να το αφήσει κενό και να ζητήσει βοήθεια από  τον ίδιο του τον δάσκαλο, μόνο έτσι θα μάθει και θα βασίζεται στον εαυτό του κι όχι σε σας. Πολύ σημαντικό για την μετέπειτα πορεία του.

7.  Ζητήστε βοήθεια
Αν δεν μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας ζητήστε βοήθεια από κάποιο ειδικό ή από κάποιο συγγενή που μπορεί να σας βοηθήσει. Δεν είμαστε όλοι γεννημένοι δάσκαλοι και παιδαγωγοί.
8.  Δεν είναι ντροπή αν δεν προχωράει όπως όλα τα παιδιά 
Αν έχει μείνει πίσω σε σχέση με τα άλλα παιδιά αναζητήστε τον λόγο (μαθησιακές δυσκολίες, ΔΕΠ) μην ασκείται βία και απειλές. 

9. Συνεργαστείτε με το δάσκαλο ή τη δασκάλα του σχολείου
Ειδικά στο Δημοτικό οι γονείς πρέπει να ενημερώνονται από τους δασκάλους των παιδιών τους. Προσπαθήστε να έχετε μία καλή σχέση με τους δασκάλους κι αν τυχόν προκύψουν κάποια θέματα ποτέ μην τα εκφράζετε μπροστά στα παιδιά σας. Δεν είναι σωστό να σχηματίζουν από σας αρνητικές εικόνες για τον δάσκαλο ή τη δασκάλα τους. 
 

10. Καλλιεργήστε την εμπιστοσύνη και την επικοινωνία με τα παιδιά σας
Επιδιώξτε να κάνετε συζήτηση μαζί τους πριν τα  πολλά «πρέπει και μη». Καλλιεργήστε μια σχέση ειλικρίνειας. 
 

11. Να τους προσφέρετε ένα σωστό πρότυπο προς μίμηση
Δώστε το παράδειγμα. «Δεν είναι δυνατόν, την ώρα που ένα παιδί μελετά για το σχολείο, ο γονιός του να βλέπει τηλεόραση ή να παίζει παιχνίδι στον ηλεκτρονικό υπολογιστή». Καθίστε κι εσείς κάπου και κάντε κάτι εποικοδομητικό για σας ή για την οικογένειά σας. 
 

12. Ενισχύστε τη σημασία της μάθησης 
Διδάξτε στο παιδί τη σημασία του να είσαι και άνθρωπος και καλλιεργημένος. Παρουσιάστε του κάποια παραδείγματα από το οικογενειακό περιβάλλον ή από τη καθημερινότητα ώστε να δώσετε αξία στη μάθηση και στη γνώση και να καταλάβει πως οι κόποι και οι προσπάθειές του μόνο σε καλό θα του βγουν  π.χ.  «πως όσες πιο πολλές γνώσεις αποκτήσει κάποιος στη ζωή του, τόσο πιο δύσκολα κάποιος στο μέλλον μπορεί να τον ξεγελάσει» ή «πόσο σημαντικό είναι να μπορείς να επικοινωνείς ή να βοηθάς τους συνανθρώπους σου εξαιτίας των γνώσεων σου». Επίσης, είναι σημαντικό να μην μεταφέρετε τα δικά σας προβλήματα την ώρα που το παιδί  διαβάζει.  Κρατήστε θετική στάση προς τη διαδικασία της μάθησης ώστε να έχετε σωστά αποτελέσματα.

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr