Βασιλόπιτα κόβει το Σάββατο ο Σύλλογος Πολυτέκνων Ροδόπης
Μία εκ των δέκα πρωτοπόρων εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Το έργο δέκα πρωτοπόρων εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης τίμησε για μια ακόμα χρονιά η Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO με την απονομή των Βραβείων Εκπαιδευτικής Προσφοράς σε παραμεθόριες περιοχές, σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 4 Οκτωβρίου 2019 στο αμφιθέατρο «Γ. Κρανιδιώτης» του υπουργείου Εξωτερικών.
Οι δάσκαλοι οι οποίοι τιμήθηκαν με τα εν λόγω βραβεία είναι οι Δέσποινα Αρμενάκη, Μαρία Αναγνωστίδου, Μαρία Βαμβουκλή, Γιώργος Ζορμπάς, Ασπασία Ιωαννίδου, Γεώργιος Κόλλιας, Χριστίνα Λούστα, Γεώργιος Ξανθόπουλος, Ιωάννης Πούλιος και Ανθή Παπαζαχαρίου.
Το έργο της Ασπασίας Ιωαννίδου
Μία εξ αυτών λοιπόν και η Κομοτηναία νηπιαγωγός του 2ου νηπιαγωγείου Κομοτηνής Ασπασία Ιωαννίδου. Το εκπαιδευτικό έργο για το οποίο βραβεύτηκε αφορά τα σχολικά έτη 2015-2018 και περιλαμβάνει προγράμματα που «υλοποίησα είτε μόνη μου είτε σε συνεργασία με άλλες συναδέλφους τόσο από το δικό μου σχολείο όσο και από διάφορα σχολεία της χώρας μας αλλά και του εξωτερικού μέσω Ευρωπαϊκών Εργων e-Twinning», ενημερώνει η εκπαιδευτικός τον «Χ».
H θεματολογία αφορούσε την αναπηρία στη λογοτεχνία, και την καλλιέργεια του γλωσσικού, κριτικού, κοινωνικού και ψηφιακού εγγραμματισμού, τον σεβασμό, τη διαφορετικότητα, τα δικαιώματα του παιδιού, την αειφόρο ανάπτυξη, την κυκλοφοριακή αγωγή, τις φυσικές επιστήμες, τη μουσειακή εκπαίδευση και τη διαθεματική και διεπιστημονική προσέγγιση της γνώσης μέσω της τέχνης και της ποίησης. Σύμφωνα με την εκπαιδευτικό «πρωταρχικός στόχος μου ήταν να ευαισθητοποιήσω τους μαθητές μου σε σύγχρονα κοινωνικά θέματα και θα προωθούσαν την καλλιέργεια γλωσσικού, κριτικού, κοινωνικού και ψηφιακού εγγραμματισμού, την ανάπτυξη δεξιοτήτων ενσυναίσθησης, συνεργασίας, δημιουργικότητας, ατομικής και κοινωνικής ενδυνάμωσης».
Έμφαση δόθηκε στην οργάνωση μαθησιακών εμπειριών κατάλληλων για την υλοποίηση του εκάστοτε στόχου μέσα από ποικίλες διδακτικές προσεγγίσεις και διαφορετικά μέσα αναπαράστασης. Η ατομική ή ομαδική εργασία, η διαθεματική και βιωματική προσέγγιση της γνώσης, τα σχέδια εργασίας, το ελεύθερο και οργανωμένο παιχνίδι, τα παιχνίδια ρόλων, η τεχνική επίλυσης προβλήματος, ο καταιγισμός ιδεών και η αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. αποτέλεσαν τις μεθόδους και τεχνικές που εφαρμόστηκαν στην πλειοψηφία των εκπαιδευτικών έργων, ανάλογα με το περιεχόμενο και τις εκάστοτε ανάγκες. «Κύρια φροντίδα μου υπήρξε η καλλιέργεια κλίματος αμοιβαίου σεβασμού, παροχής ίσων ευκαιριών συμμετοχής για όλα τα παιδιά αλλά και εξατομικευμένη εργασία όπου χρειαζόταν, στα πλαίσια της διαφοροποιημένης διδακτικής προσέγγισης.
Το άνοιγμα στην τοπική κοινωνία και η ανάδειξη του έργου μας ήταν, επίσης, ένας από τους βασικούς στόχους. Υπήρξε στενή συνεργασία και επικοινωνία με τους γονείς και κηδεμόνες των νηπίων προκειμένου να διασφαλιστεί η εμπλοκή τους σε δράσεις, να ενημερωθούν και να γίνουν κοινωνοί του εκπαιδευτικού μας έργου. Η μάθηση ενισχύεται όταν τα περιβάλλοντα αυτά αλληλεπιδρούν και συμπληρώνουν το ένα το άλλο, μια και υπάρχει συνέχεια μεταξύ των «μαθησιακών» εμπειριών των παιδιών στο σχολείο και των εμπειριών τους έξω από αυτό», λέει η κα Ιωαννίδου.
Η εκδήλωση
Την εκδήλωση τίμησε με την παρουσία της η αναπληρώτρια γενική διευθύντρια της UNESCO για Θέματα Εκπαίδευσης Stefania Giannini, η οποία βρέθηκε στην Αθήνα αποκλειστικά για την τελετή απονομής.
Στον χαιρετισμό της, η κυρία Giannini αναφέρθηκε εκτενώς στον κομβικό ρόλο που διαδραματίζουν οι εκπαιδευτικοί σε όλο τον κόσμο για την επίτευξη των στόχων της Ατζέντας 2030 του ΟΗΕ για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη σχετικά με θέματα παιδείας. Αναφέρθηκε δε εκτενώς στις συντονισμένες προσπάθειες της UNESCO για τη συνεχή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και την ενίσχυση του έργου τους, στις δύσκολες συγκυρίες της εποχής, μεσούντος του παγκοσμίου διαστάσεων προσφυγικού και μεταναστευτικού ζητήματος. Η κυρία Giannini συνεχάρη τους βραβευθέντες, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι με τη δουλειά τους «αποτελούν πρότυπο για τους μαθητές τους, την κοινωνία και τη χώρα τους – στην πραγματικότητα για όλους τους δασκάλους του κόσμου».
Στο υψηλό επίπεδο επαγγελματισμού και γνώσεων των Ελλήνων εκπαιδευτικών των ακριτικών περιοχών αναφέρθηκε η πρόεδρος της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής για την UNESCO Αικατερίνη Τζιτζικώστα, υπογραμμίζοντας ότι τα βραβεία αναδεικνύουν τη σπουδαιότητα που αποδίδει η Επιτροπή στο ρόλο των δασκάλων, που σήμερα είναι πιο πολυσύνθετος από ποτέ. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «ο δάσκαλος σήμερα δεν επιφορτίζεται μόνο με τη μετάδοση γνώσεων και την ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων, αλλά οφείλει παράλληλα να εξοικειώνει τα παιδιά με τις νέες τεχνολογίες, την προστασία του περιβάλλοντος, τη βιώσιμη ανάπτυξη, το διαπολιτισμικό διάλογο, την ισότητα και τον σεβασμό απέναντι στη διαφορετικότητα».
Ως «ημέρα αισιοδοξίας» χαρακτήρισε την ημέρα της βράβευσης ο γενικός γραμματέας Απόδημου Ελληνισμού του υπουργείου Εξωτερικών Ιωάννης Χρυσουλάκης, εξαίροντας την προσφορά της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής για την UNESCO στην προβολή της εκπαίδευσης ως άμυνα απέναντι σε ό,τι απειλεί τις οικουμενικές αξίες του ανθρωπισμού και πρόσθεσε: «είθε περισσότεροι θεσμικοί φορείς της Ευρώπης να επιδείξουν ανάλογη στοργή προς τους λειτουργούς της πρωτοβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης στα άκρα της γηραιάς ηπείρου».
Η Γενική Γραμματέας του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων Αναστασία Γκίκα αναφέρθηκε στην ιδιαίτερη σημασία που δίνει το υπουργείο στην παροχή εκπαίδευσης στην παραμεθόριο, καθώς βασικός πυλώνας της εκπαιδευτικής πολιτικής είναι η απόδοση μεγαλύτερης ελευθερίας στους εκπαιδευτικούς και η απελευθέρωση του δυναμισμού και της πολυπραγμοσύνης τους. Η κυρία Γκίκα έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο Εθνικό Δίκτυο των Συνεργαζομένων Σχολείων της UNESCO, τονίζοντας ότι σε αυτό το πλαίσιο οι εκπαιδευτικοί της παραμεθορίου αποτελούν τον δίαυλο για να φτάσουν οι καλές πρακτικές στην εκπαίδευση σε κάθε άκρη της πατρίδας μας.
Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού Γεώργιος Διδασκάλου εξήρε το έργο των εκπαιδευτικών που εργάζονται σε παραμεθόριες περιοχές, καθώς είναι αυτοί που εξασφαλίζουν σε όλα τα παιδιά το δικαίωμα στη γνώση και τις ίσες ευκαιρίες. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «ο κυριότερος στόχος της εκπαίδευσης δεν είναι η γνώση, αλλά η δράση και οι δάσκαλοι αυτοί μπορούν να υπερηφανεύονται ότι κινητοποιούν τους μαθητές τους, τους προσφέρουν τα εφόδια που χρειάζονται για να διαχειριστούν τις υψηλές προκλήσεις της σύγχρονης ζωής και συμβάλλουν στο να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες και υπεύθυνοι πολίτες».
Κάθε βραβείο συνοδεύτηκε από το ποσό των 3.000 ευρώ, χορηγία της Αριάν Κοντέλλη. Χορηγός αερομεταφορών ήταν η Aegean Airlines.
Η Επιτροπή Κρίσης των Βραβείων απαρτίζεται από: τους Πανεπιστημιακούς καθηγητές Φωτεινή Ασδεράκη, Βασίλειο Μακράκη, Παρούλα Νάσκου – Περράκη και Μιχάλη Σκούλλο, την εμπειρογνώμονα σύμβουλο Α’ του ΥΠΕΞ Θεοδώρα Γκότα, και τον τ. περιφερειακό διευθυντή Α’ βάθμιας Εκπαίδευσης Χρήστο Κρυστάλλη.
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News