Χρ. Τοψίδης: Με σταθερά βήματα και πνεύμα συνεργασίας η Περιφέρεια ΑΜΘ αλλάζει
"Η προσχολική ηλικία είναι αρκετά σημαντική για το μέλλον των παιδιών μας" διαπιστώνει ο αν. καθηγητής ΤΕΦΑΑ Αντώνης Καμπάς
Την αξία της ψυχοκινητικής στην προσχολική αγωγή και το πως οι παιδαγωγοί μπορούν να εντοπίζουν κινητικά προβλήματα των μικρών μαθητών, ήταν μεταξύ άλλων τα θέματα που αναδείχθηκαν σε θεωρητικό-πρακτικό σεμινάριο με θέμα "Η ψυχοκινητική πρακτική στο καθημερινό πρόγραμμα των υποδομών προσχολικής αγωγής".
Το σεμινάριο πραγματοποιήθηκε από το ΝΠΔΔ "Κέντρο Μέριμνας και Αλληλεγγύης Δήμου Κομοτηνής" και το Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Δ.Π.Θ. το απόγευμα του Σαββάτου 14 Οκτωβρίου στον χώρο του Τ.Ε.Φ.Α.Α. Κομοτηνής, με ομιλητή τον αναπληρωτή καθηγητή Αντώνη Καμπά και τη νηπιαγωγό-εκπαιδεύτρια Ελένη Σιριβιανού.
Παρών στο σεμινάριο ήταν και ο πρόεδρος του ΚΕΜΕΑ δήμου Κομοτηνής Γιάννης Γκαράνης, ο οποίος ανέδειξε ότι "από το σεμινάριο αυτό προσδοκούμε την επιμόρφωση – εκπαίδευση του εκπαιδευτικού προσωπικού που απασχολείται στους παιδικούς σταθμούς μας".
Στο θεωρητικό μέρος του σεμιναρίου, ο κος Καμπάς ενημέρωσε διεξοδικά τις παιδαγωγούς. "Εγώ προσωπικά ασχολούμαι με την προσχολική ηλικία από το 1990. Η ανατροφοδότηση που παίρνουμε από τις παιδαγωγούς και τους φοιτητές, είναι ενθαρρυντική. Γι' αυτό συνεχίζουμε με τέτοια θέρμη", δήλωσε μεταξύ άλλων, ενώ στάθηκε στη συνεισφορά παιδαγωγών και φοιτητών στους παιδικούς σταθμούς του δήμου. Όπως είπε αναλυτικά "εδώ και μερικά χρόνια, με τα ΚΕΜΕΑ, τρέχουμε ένα πρόγραμμα που αφορά στα παιδιά που φοιτούν στους παιδικούς σταθμούς στο δήμου Κομοτηνής, με τίτλο: Περπάτα. Φοιτητές δικοί μας, που διδάσκονται το μάθημα της ψυχοκινητικής, για μια ολόκληρη χρονιά κάνουν την πρακτική τους -άτυπη γιατί δεν υποχρεούνται να κάνουν πρακτική- παρέχοντας υπηρεσίες ψυχοκινητικής στα νηπιαγωγεία της Κομοτηνής.
Στο πλαίσιο αυτό επιμορφώνουμε και τις παιδαγωγούς που εργάζονται στους παιδικούς σταθμούς του δήμου. Αλλάζουν τα δεδομένα, γι' αυτό κι εμείς εκσυγχρονίζουμε τη γνώση των παιδαγωγών, ώστε να γίνουν και πιο κριτικοί στο τι κάνουν οι φοιτητές, και να μπορούν να τους καθοδηγήσουν. Φυσικά, καθώς η επιλογή των φοιτητών για πρακτική άσκηση δεν είναι υποχρεωτική, αλλά εθελοντική, εμείς ως καθηγητές την πριμοδοτούμε". Οι φοιτητές είναι κάθε χρόνο πάνω από είκοσι και βοηθούν επικουρικά τις παιδαγωγούς, με την τεχνογνωσία τους.
Δυστυχώς, όμως, σύμφωνα με τον κο Καμπά, η ψυχοκινητική δεν έχει ενταχθεί στην προσχολική ηλικία στο βαθμό που θα έπρεπε. "Οι παιδικοί σταθμοί δεν είναι ένας θεσμός που προβλέπεται μελλοντικά να εργάζονται απόφοιτοι ΤΕΦΑΑ. Ωστόσο, στο νηπιαγωγείο που προβλέπεται, δεν ξεκίνησαν ποτέ να δουλεύουν γυμναστές, κάτι το οποίο εμείς θεωρούμε -από την επιστημονική του σκοπιά- κομβικό, γιατί σε όλες τις χώρες, υπάρχει η αντίληψη ότι, αν θέλεις να επενδύσεις κάπου, ξεκινάς από πολύ μικρή ηλικία. Η προσχολική ηλικία είναι αρκετά σημαντική για το μέλλον των παιδιών μας. Γι' αυτό και οι παιδαγωγοί θέλουν από μόνες τους να επιμορφώνονται συνεχώς, γιατί αντιλαμβάνονται τη σημασία της δουλειάς τους", ανέδειξε σχετικά ο αν. καθηγητής.
Εκεί και η κα Σιριβιανού, επί του πρακτικού στο σεμινάριο, μας μίλησε για τον ρόλο της στην εκδήλωση, ο οποίος είναι "να παρουσιάσω ένα εργαλείο κινητικής αξιολόγησης, σε αυτές τις ηλικίες, όπου ενισχύουμε τυχόν κινητικές δυσκολίες ή την κινητική απόδοση των παιδιών αυτών των ηλικιών. Είναι ένα προσιτό εργαλείο, το οποίο μπορεί να έχει στα χέρια του κάθε παιδαγωγός, ώστε να μπορεί από μόνος να υλοποιεί την αξιολόγηση σε κάθε παιδί".
Αναφορικά με το πως εντοπίζονται τα όποια προβλήματα στην κίνηση των μικρών μαθητών, η εκπαιδεύτρια εξηγεί ότι "τα παιδιά τα φέρνουμε καθημερινά σε επαφή με διάφορες εμπειρίες με υλικά, για να καταλάβουν το σώμα τους, και κοινωνικές εμπειρίες, για να έρθουν σε επαφή με συνομηλίκους τους και να αλληλεπιδράσουν".
Καταληκτικά, μέσα από το σεμινάριο στο σύνολό τους, οι παιδαγωγοί:
-κατανόησαν το επιστημολογικό υπόβαθρο της Ψυχοκινητικής και Μουσικοκινητικής Αγωγής,
-γνώρισαν τη θεωρία και τις πρακτικές εφαρμογές της δημιουργικής μεθόδου διδασκαλίας,
-εφάρμοσαν συγκεκριμένες τεχνικές διδασκαλίας των ημερήσιων πλάνων των μαθημάτων Ψυχοκινητικής και Μουσικοκινητικής Αγωγής,
-κατανόησαν τα κριτήρια βάσει των οποίων εφαρμόζονται εναλλακτικές διδακτικές προσεγγίσεις ανάλογα με τους επιδιωκόμενους σκοπούς και στόχους της διδασκαλίας, το περιεχόμενο των μαθημάτων, τους μαθητές και άλλες διδακτικές-μαθησιακές παραμέτρους,
-εξοικειώθηκαν με τεχνικές ανάπτυξης και έκφρασης των δημιουργικών ικανοτήτων των παιδιών,
-ανέλαβαν νέους ρόλους για τη διδακτική αξιοποίηση των ψυχοκινητικών, νοητικών και συναισθηματικών ικανοτήτων των μαθητών,
-αναμόρφωσαν την προσωπική τους θεωρία διδασκαλίας και εμπλούτισαν την εκπαιδευτική πραγματικότητα στην οποία λειτουργούν με νέες έγκυρες αναπαραστάσεις και/ή συλλήψεις.
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News