Social Media, διατροφή και εικόνα σώματος: τι πρέπει να γνωρίζουμε | xronos.gr
ΑΡΘΡΟ

Social Media, διατροφή και εικόνα σώματος: τι πρέπει να γνωρίζουμε

13/12/24 - 8:00
Social Media, διατροφή  και εικόνα σώματος:  τι πρέπει να γνωρίζουμε

Μοιραστείτε το

Γράφει η Βασιλική Τζίμου, διαιτολόγος-διατροφολόγος

Πλατφόρμες όπως το Instagram και το TikTok παρουσιάζουν καθημερινά αμέτρητες εικόνες «τέλειων» σωμάτων και «ιδανικών» εμφανίσεων. Αυτές οι εικόνες, συχνά επεξεργασμένες ή βασισμένες σε μη ρεαλιστικά πρότυπα, δημιουργούν πιέσεις για την επίτευξη ενός συγκεκριμένου σωματότυπου

Τα social media έχουν κατακτήσει την καθημερινότητά μας, επηρεάζοντας κάθε πτυχή της ζωής μας, από τον τρόπο που επικοινωνούμε μέχρι τις αντιλήψεις μας για τη διατροφή και την εικόνα του σώματος. Ειδικά στις νεότερες γενιές, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γίνει ένας ισχυρός παράγοντας που διαμορφώνει πρότυπα, συνήθειες και αυτοεκτίμηση. Πώς, λοιπόν, επηρεάζουν τη σχέση μας με τη διατροφή και την εικόνα του σώματός μας;

Πλατφόρμες όπως το Instagram και το TikTok παρουσιάζουν καθημερινά αμέτρητες εικόνες «τέλειων» σωμάτων και «ιδανικών» εμφανίσεων. Αυτές οι εικόνες, συχνά επεξεργασμένες ή βασισμένες σε μη ρεαλιστικά πρότυπα, δημιουργούν πιέσεις για την επίτευξη ενός συγκεκριμένου σωματότυπου. Τα πρότυπα αυτά συχνά προωθούν μια στερεοτυπική εικόνα ομορφιάς που βασίζεται στο χαμηλό βάρος, την «τέλεια» επιδερμίδα και την απόλυτη συμμετρία. Η συνεχής έκθεση σε τέτοιο περιεχόμενο μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της αυτοεκτίμησης, καθώς οι χρήστες συγκρίνουν τον εαυτό τους με εικόνες που συχνά απέχουν από την πραγματικότητα. Έρευνες έχουν δείξει ότι η χρήση των social media σχετίζεται με αυξημένα επίπεδα άγχους για το σώμα και τις διατροφικές συνήθειες, ιδιαίτερα σε νεαρές γυναίκες και εφήβους. Πιο συγκεκριμένα, φαίνεται ότι όσους περισσότερους λογαριασμούς σε διαφορετικές πλατφόρμες διαθέτουν οι έφηβοι, και όσο περισσότερες ώρες αφιερώνουν εκεί, τόσες περισσότερες πιθανότητες υπάρχουν να αναπτύξουν αρνητική εικόνα σώματος αλλά και διαταραγμένες διατροφικές συνήθειες.

Μέσω των social media διαδίδονται συνεχώς τάσεις γύρω από τη διατροφή. Μπορεί κανείς πλέον να έχει εύκολη πρόσβαση σε «θαυματουργές δίαιτες» και «υγιεινά trends», τα οποία συχνά στερούνται επιστημονικής βάσης. Influencers, χωρίς τις απαραίτητες γνώσεις, προτείνουν προϊόντα και διατροφικά πλάνα που υπόσχονται γρήγορη απώλεια βάρους και «ιδανικό σώμα». Αυτές οι τάσεις μπορούν να προκαλέσουν σύγχυση στο ευρύ κοινό, καθώς πολλές φορές προωθούν ανθυγιεινές πρακτικές. Επιπλέον, έχει αποδειχθεί ότι οι συγκεκριμένες τάσεις μειώνουν την προθυμία του κοινού να υιοθετεί τις επιστημονικά αποδεδειγμένες υγιεινές συμπεριφορές, ακόμη και να δεχτεί συμβουλές από ειδικούς διαιτολόγους-διατροφολόγους.

Σε έρευνα όπου αξιολογήθηκαν 676 αναρτήσεις σχετικές με την διατροφή ως προς την ποιότητα και 510 αναρτήσεις ως προς την ακρίβεια, μέσω 47 λογαριασμών Instagram, φάνηκε ότι το 34,7% των αναρτήσεων ήταν κακής ποιότητας, το 59,2% μέτριας, και το 6,1% καλής ποιότητας. Φάνηκε επίσης ότι οι αναρτήσεις που δημιουργήθηκαν από διαιτολόγους χαρακτηριζόταν από καλύτερη ποιότητα σε σχέση με εκείνες που είχαν δημιουργηθεί από Influencers μη ειδικούς διατροφής. Επιπλέον, συχνά στα social media παρατηρείται υπερβολική έμφαση στην «καθαρή» ή «ιδανική» διατροφή μπορεί να οδηγήσει σε ενοχές ή ακόμα και διατροφικές διαταραχές, όπως η ορθορεξία, η οποία χαρακτηρίζεται από εμμονή με την κατανάλωση υγιεινών τροφών.

Υπάρχει ωστόσο και η άλλη όψη του νομίσματος. Σε ορισμένες περιπτώσεις τα social media μπορούν να λειτουργήσουν θετικά, αφού δεν είναι λίγοι οι ειδικοί διατροφολόγοι, άλλοι επαγγελματίες υγείας και οργανισμοί χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες για να παρέχουν έγκυρη ενημέρωση σχετικά με τη διατροφή και την αποδοχή του σώματος. Ενθαρρύνουν μια υγιή σχέση με το φαγητό και το σώμα, προωθώντας τη διαφοροποίηση και την πραγματικότητα έναντι των εξιδανικευμένων προτύπων. Ωστόσο, η διαφορά μεταξύ χρήσιμου και επιβλαβούς περιεχομένου δεν είναι πάντα σαφής. Είναι λοιπόν ιδιαίτερα η σημαντική η εκπαίδευση γύρω από την κριτική σκέψη και ανάλυση του περιεχομένου των social media. Οι πληροφορίες σχετικά με την διατροφή και την υγεία θα πρέπει να λαμβάνονται από σωστά καταρτισμένους ειδικούς, οι οποίοι βασίζουν τις πληροφορίες που διαδίδουν σε επιστημονικές έρευνες και επίσημες συστάσεις.

Να μην ξεχνάμε, πως δεν υπάρχουν «μαγικές» δίαιτες, «απαγορευμένες» ή «ιδανικές» τροφές. Ούτε αποτελεί λύση η «δαιμονοποίηση» των social media στη σημερινή πραγματικότητα. Θα πρέπει ο καθένας από εμάς να εκπαιδευτεί ώστε να έχει την ικανότητα να φιλτράρει τον τεράστιο όγκο των πληροφοριών που μας βομβαρδίζουν καθημερινά και να κρατά μόνο εκείνες οι οποίες είναι έγκυρες, επιστημονικά τεκμηριωμένες και μπορούν να επιδράσουν με θετικό τρόπο στην ζωή μας.

Πηγές
Pubmed: Mitigating Harms of Social Media for Adolescent Body Image and Eating Disorders: A Review.
Pubmed: #Fail: the quality and accuracy of nutrition-related information by influential Australian Instagram accounts.

Live ενημέρωση

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr