Στα «μαχαίρια» Γκαράνης - Καρασταύρου στον Δήμο Κομοτηνής
Ξεκίνησε ο κύκλος διαλέξεων στη δημοτική Βιβλιοθήκη Κομοτηνής
Με αφορμή το θέμα της «ίασης» του επικρατεί στον δημόσιο διάλογο ειδικά μετά την πανδημία η δημοτική βιβλιοθήκη Κομοτηνής στο πλαίσιο των δράσεών της με την ΚΟΙΝΣΕΠ «Κομοτηνή εν Δράσει» και το Τμήμα Ιστορίας & Εθνολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης συνδιοργανώνουν τον κύκλο διαλέξεων που ξεκίνησε τον Φεβρουάριο και θα διαρκέσει μέχρι τον Μάιο, με τίτλο: «Θεραπεία: Υγεία για το σώμα και την ψυχή στον αρχαίο κόσμο». Το κοινό της Κομοτηνής είχε την ευκαιρία την Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου στις 18:00 να παρακολουθήσει την πρώτη διάλεξη με τίτλο: «Λόγχᾳ τρωθεὶς ὑπὸ τὸν ὀφθαλμόν: Πόλεμος, τραύμα, Ασκληπιός και Ασκληπιεία».
«Κάθε λογής ειδικοί, γιατροί, παθολόγοι, λοιμωξιολόγοι το τελευταίο διάστημα έχουν τοποθετηθεί σχετικά με τις ασθένειες και τον ρόλο της ίασης», δήλωσε η επίκουρη καθηγήτρια Ελληνιστικής και Ρωμαϊκής Ιστορίας του ΔΠΘ Ελένη Φάσσα. Στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Κομοτηνής παρουσιάστηκαν οι όροι αυτοί από την πλευρά της αρχαιότητας. Η θεραπεία ως ίαση, όχι μόνο του σώματος αλλά και της ψυχής. Απαντήθηκαν ερωτήματα σχετικά με το πως ο αρχαίος κόσμος μπορεί να μας βοηθήσει για το «ζην» αλλά ακόμα περισσότερο για το «ευ ζην».
Πόλεμος, τραύμα, Ασκληπιός και Ασκληπιεία
Πρόκειται για την αρχαία αντίληψη περί αντιμετώπισης της νόσου, η οποία, όπως ανέφερε η εισηγήτρια, Αριάδνη Κλωνιζάκη, αρχαιολόγος στο Εθνικό και Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών, στην αρχαϊκή εποχή είναι κάτι διαφορετικό από αυτό που ονόμασαν νόσο στα κλασικά χρόνια και μετά, κατά τα οποία ο άνθρωπος μπαίνει στο επίκεντρο.
«Ενώ στην αρχή η νόσος θεωρείται ότι είναι μία ποινή από τους θεούς, μετά την κλασική εποχή ξεκινά να μπαίνει η έννοια της θεραπείας και της ανάγκης φροντίδας του σώματος στην υπηρεσία του ανθρώπου», ανέφερε η κα Κλωνιζάκη, επιθυμώντας να τονίσει την διαφορά αυτή.
«Στα χρόνια του Ομήρου η θεραπεία έγκειται στο να αποκαταστήσει τα τραύματα, ώστε ο οπλίτης να είναι ετοιμοπόλεμος», εξήγησε η αρχαιολόγος. Με τον Ασκληπιό και την τεράστια διάδοση της λατρείας, η υγεία γίνεται κτήμα και δικαίωμα όλων των κοινωνικών τάξεων και φύλων. Αντίθετα από άλλους θεούς του δωδεκάθεου, ο Ασκληπιός είναι ευσπλαχνικός, βοηθός και σωτήρας των ανθρώπων, σύμφωνα με την εισηγήτρια.
Τα Ασκληπιεία της ελληνικής αρχαιότητας επειδή είναι θρησκευτικά ιδρύματα τα οποία χρηματοδοτούνται ή (με σύγχρονους όρους), διοικούνται από τις αρχές της πόλεως-κράτους, η αρχαιολόγος τα χαρακτήρισε τόπους κοινωνικής πρόνοιας.
Εκεί όπως ενημέρωσε μπορούν να βρουν καταφύγιο άνθρωποι κοινωνικά αποκλεισμένοι, με στίγμα, όπως η τυφλότητα ή η αναπηρία.
Οι διαλέξεις, από ιστορικούς και αρχαιολόγους υπό την αιγίδα του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης θα συνεχίσουν με στόχο να αποτελέσουν αφορμή συνάντησης ανάμεσα στους επιστήμονες και στο κοινό.
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News