Χρ. Τοψίδης: Με σταθερά βήματα και πνεύμα συνεργασίας η Περιφέρεια ΑΜΘ αλλάζει
Γράφει ο Παράσχος Ανδρούτσος
Ως γνωστόν μετά τον θάνατο του Προφήτη Μωάμεθ το 632 μ.Χ. επειδή δεν όρισε διάδοχο ξεκίνησε η αντιπαλότητα μεταξύ των δύο βασικών κλάδων του Ισλάμ, των Σουνιτών και των Σιϊτών.
Οι διαφορές αυτών των δύο κλάδων είναι ότι οι σιΐτες θεωρούν ότι ο Μωάμεθ όρισε διάδοχο τον γαμπρό και ξάδελφο του Αλί. Ωστόσο, κάποιοι από τους πιστούς του, βιάστηκαν να χρίσουν νέο πνευματικό ηγέτη τους, τον πεθερό του προφήτη Αμπού Μπάκρ. Έκτοτε άρχισαν οι προστριβές και οι διαμάχες.
Τελικά το 650 μ.Χ. ο Αλί επελέγη για να γίνει ο τέταρτος χαλίφης, κάτι που προκάλεσε κύμα βιαιοτήτων. Το σχίσμα παγιώθηκε το 680 μ.Χ., όταν δολοφονήθηκε στο Ιράκ ο γιος του Αλί, Χουσεΐν.
Οι Σιΐτες ηττήθηκαν, αλλά διατήρησαν τις κοινότητές τους σε πολλές περιοχές του μουσουλμανικού κόσμου και συσπειρώθηκαν γύρω από τον γιο του Χουσεΐν. Το όνομά τους το πήραν από την αραβική λέξη «σια» που σημαίνει διάδοχος.
Οι Σουνίτες, πήραν το όνομά τους από την λέξη σούνα (παράδοση) και ακολούθησαν το γιο του κυβερνήτη της Δαμασκού Γιαζίντ.
Στις περισσότερες χώρες της Μέσης Ανατολής πολλοί Σουνίτες μουσουλμάνοι θεωρούν ότι οι Σιΐτες δεν είναι πραγματικοί μουσουλμάνοι. Από την άλλη οι Σιΐτες υποστηρίζουν ότι ο δογματισμός των Σουνιτών και η πρόσκλησή τους στην παράδοση δημιουργούν πρόσφορο έδαφος για τον εξτρεμισμό.
Εκτός από τη βασική διαφορά ότι οι Σιΐτες προσεύχονται τρεις φορές την ημέρα, ενώ οι Σουνίτες πέντε, υπάρχουν και άλλες διαφορές μεταξύ τους σε σχέση με την αντίληψη του Ισλάμ. Οι Σουνίτες μουσουλμάνοι βασίζουν την πίστη τους στο Κοράνι και τις Χαντίθ, δηλαδή τις προφορικές "οδηγίες" για τον τρόπο λατρείας και ζωής τον οποίο πρέπει να ακολουθούν οι πιστοί.
Το κοράνι και οι Χαντίθ προσδιορίζουν τη Σαρία, δηλαδή τον Ισλαμικό νόμο, που ρυθμίζει τους κανόνες οι οποίοι διέπουν θέματα ιδιοκτησίας, κληρονομιάς, γάμου, διαζυγίου, συμβόλαια, συμφωνητικά κλπ.
Οι Σουνίτες αποδέχονται τους πέντε πυλώνες της πίστης τους: Ομολογία της Πίστης, Προσευχή, Φόρος Ελεημοσύνης, Νηστεία, Προσκύνημα στη Μέκκα.
Οι μουσουλμάνοι σήμερα υπολογίζονται σε 1.600.000.000 πιστούς. Οι Σουνίτες αποτελούν το 85 με 90% του μουσουλμανικού κόσμου. Στην Τουρκία, στη Συρία, στην Αίγυπτο και την Σαουδική Αραβία η πλειοψηφία είναι Σουνίτες. Ενώ οι περισσότεροι σιϊτικοί πληθυσμοί βρίσκονται στο Ιράν, το Ιράκ, τη Συρία, το Λίβανο και το Μπαχρέιν. Οι μουσουλμάνοι της Θράκης είναι στο μεγαλύτερο ποσοστό Σουνίτες, υπάρχει βέβαια και ένα ποσοστό Σιΐτες και Μπεχτασήδες. Όλοι οι ανωτέρω εκπροσωπούνται από τις τρεις Μουφτείες με τους τρεις μουφτήδες, τη Μουφτεία Κομοτηνής με μουφτή τον Τζιχάτ Χαλήλ, τη Μουφτεία Ξάνθης με μουφτή τον Μπιλάλ Καρά Χαλήλ και τη Μουφτεία Διδυμοτείχου με μουφτή τον Χαμζά Οσμάν. Ο μουφτής είναι ιερατικός βαθμός. Είναι ο ερμηνευτής του Κορανίου. Το όνομα προέρχεται από την Αραβία. Η Μουφτεία είναι δημόσια υπηρεσία που υπάγεται στο Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Οι μουφτήδες μισθοδοτούνται από το ελληνικό δημόσιο. Ο θεσμός της Μουφτείας λειτουργεί στην περιοχή της Δυτικής Θράκης από το 1920 και αποτελεί κληρονομιά του Οθωμανικού συστήματος διοίκησης. Μεταξύ 1920 και 1990 οι μουφτήδες εκλέγονταν από τους ηγέτες της μουσουλμανικής μειονότητας η οποία ακολουθείτο από την επικύρωση τους εκ μέρους της ελληνικής πολιτείας της οποία αποτελούν δημοσίους υπαλλήλους. Η πάγια αυτή πρακτική ανετράπη στις αρχές της δεκαετίας του 1990, όταν στη μερίδα της μουσουλμανικής μειονότητας, πιθανόν με εντολή του Τουρκικού Προξενείου, ζητήθηκε η απευθείας εκλογή των μουφτήδων από τους πιστούς. Φόβοι για επέκταση του πολιτικού Ισλάμ οδήγησαν στην εισαγωγή νέων ρυθμίσεων με το νόμο 1920/1991 (4 Φεβρουαρίου 1991), ο οποίος προβλέπει τη δημιουργία ενδεκαμελούς επιτροπής μεταξύ των μελών της μειονότητας, αρμόδιας να προτείνει έναν κατάλογο υποψηφίων μουφτήδων εκ των οποίων διορίζεται ένας βάσει προσόντων με θητεία που διαρκεί 10 χρόνια.
Στην Ελλάδα με το νόμο αυτό έχουν διοριστεί οι 3 μουφτήδες, ο μουφτής Κομοτηνής, ο μουφτής Ξάνθης και ο μουφτής Διδυμοτείχου, όλοι τους με ανώτερες θρησκευτικές σπουδές. Παράλληλα όμως με τους διορισμένους μουφτήδες οι οποίοι εκτελούν άριστα το λειτούργημά τους, εμφανίσθηκαν από γνωστό κέντρο δήθεν σαν προτεινόμενοι εκλεγμένοι από μερίδα της μειονότητας 3 όργανα του, οι 3 ψευτομουφτήδες. Ο ένας σε λίγο καιρό δεν άντεξε και παραιτήθηκε, οι άλλοι δύο ο Ιμπράμ Σερήφ και Αχμέτ Μετέ παίζουν το ρόλο της Τουρκίας στη Θράκη δημιουργώντας πολλά προβλήματα και μεταξύ των χριστιανών και μουσουλμάνων και μεταξύ των δύο κρατών. Αυτή η ανοχή βέβαια μόνο στην Ελλάδα υπάρχει και αυτό εκμεταλλεύονται.
Εκτός από τον θεσμό του μουφτή σε κάθε τζαμί υπάρχει και ένας ιμάμης κάτι σαν τον δικό μας ιερέα, καθώς επίσης και ο μουεζίνης κάτι αντίστοιχο με τον ψάλτη. Ο μουεζίνης 5 φορές την ημέρα καλεί τους πιστούς μουσουλμάνους να μεταβούν σε τζαμί για να κάνουν το ναμάζι τους δηλαδή την προσευχή τους. Παλιά ο μουεζίνης ανέβαινε στον εξώστη του μιναρέ απ' όπου καλούσε τους πιστούς. Εδώ και 30 χρόνια περίπου με άδεια της ελληνικής πολιτείας τοποθετήθηκαν μεγάφωνα στους μιναρέδες απ' όπου καλούν τους πιστούς. Η Παρασκευή για τους μουσουλμάνους είναι το αντίστοιχο της Κυριακής για τους χριστιανούς.
Πριν τον μουφτή Τζιχάτ Χαλήλ στη Μουφτεία Κομοτηνής μουφτής ήταν ο Μέτσο Τζεμαλή, ο οποίος έχει αποβιώσει, ήταν ένας πράος άνθρωπος χαμηλών τόνων και με μεγάλη μόρφωση. Για την προσφορά του θα έπρεπε ήδη ο Δήμος Κομοτηνής να είχε ονοματοθετήσει μια οδό με το όνομα του προς τιμή του.
Οι γιορτές των Σουνιτών μουσουλμάνων είναι ένδεκα, από αυτές οι κυριότερες που γιορτάζονται από τους πιστούς μουσουλμάνους είναι οι εξής τρεις: Ο μήνας Ραμαδάν ή Ραμαζάν Αγιι (Μήνας της νηστείας), πρόκειται για ένα μήνα αδιάκοπης λατρείας με νηστεία, προσευχή και απαγγελία του Κορανίου. Μήνας αφοσίωσης στο Δημιουργό, καθώς το μήνα αυτόν αποκαλύφθηκε και απαγγέλθηκε για πρώτη φορά το Κοράνι στον Προφήτη Μοχάμεντ.
Είντ Αλ φιτρ ή Ραμαζάν Μπαϊράμ (ή αδόκιμα Σεκέρ Μπαϊράμ), είναι η γιορτή της λήξης της νηστείας, διαρκεί από την επομένη της τελευταίας ημέρας της νηστείας και για 3 μήνες. Την πρώτη μέρα γίνεται μια προσευχή στο τζαμί και ακολουθούν επισκέψεις σε συγγενείς και φίλους. Συνηθίζεται η προσφορά γλυκών. Γλυκά συνήθως σιροπιαστά, τα οποία φτιάχτηκαν ειδικά για την προσφορά τους. Κατά τη διάρκεια της γιορτής ανταλλάσσουν ευχές και το κλίμα πάντα είναι ευχάριστο.
Είντ Αλ Αντχά ή Κουρμπάν Μπαϊράμ, η γιορτή των θυσιών. Διαρκεί 4 ημέρες, την πρώτη μέρα μετά το πέρας της προσευχής του Μπαϊραμιού, προσφέρονται θυσίες ζώων, τα οποία μοιράζονται σε φτωχούς και σε συγγενείς. Επίσης γίνονται επισκέψεις και λέγονται ευχές για τη γιορτή μεταξύ των πιστών. Η γιορτή αυτή συμπίπτει με το προσκύνημα στη Μέκκα, όπου όποιος μουσουλμάνος μεταβεί στους ιερούς γι' αυτούς τόπους για να προσκυνήσει ονομάζεται Χατζής. Χατζής ονομάζεται και ο χριστιανός που πάει να προσκυνήσει στα Ιεροσόλυμα.
Στην Κομοτηνή αυτή τη στιγμή υπάρχουν περί τα 20 τεμένη και μετζίτια (προσευχητάρια). Σχεδόν όλα χάρη στην άξια Διαχειριστική Επιτροπή Μουσουλμανικής Περιουσίας της Κομοτηνής και του άξιου προέδρου της Σελήμ Ισά, έχουν ανακαινιστεί.
Το 1975 Πομάκοι που κατέβηκαν από ορεινούς οικισμούς της Ροδόπης έχτισαν σε μια νύχτα άνευ άδειας σε περιοχή εκτός σχεδίου πόλεως στην οδό Πηνειού 28 ένα τζαμί το οποίο το ελληνικό κράτος το γκρέμισε. Μετά από λίγο καιρό παραδίπλα στην οδό Αλιάκμονα και Αξιού 6, εν μια νυκτί έχτισαν πάλι ένα τζαμί άνευ άδειας εκτός σχεδίου πόλεως. Το τζαμί αυτό δεν γκρεμίσθηκε από το ελληνικό κράτος και έχει ήδη ηλεκτροδοτηθεί από τη ΔΕΗ, υδροδοτηθεί από τον Δήμο και λειτουργεί υπό την ανοχή των αρμοδίων.
Το 1976 πάλι Πομάκοι που κατέβηκαν από ορεινούς οικισμούς της Ροδόπης έχτισαν σε μια νύχτα πάλι άνευ άδειας σε περιοχή εκτός σχεδίου πόλεως στην οδό Ιφιγένειας 6 ένα τζαμί το οποίο το ελληνικό κράτος το γκρέμισε.
Το 1986 πάλι στην οδό Αιόλου 10 έκτισαν σε μια νύχτα ένα τζαμί το οποίο παραμένει μέχρι σήμερα σε λειτουργία υπό την ανοχή των αρμοδίων και έχει ηλεκτροδοτηθεί. Και στα δύο τζαμιά έχουν μπει και τα απαραίτητα μεγάφωνα που καλούν τους πιστούς μουσουλμάνους 5 φορές την ημέρα, καθώς επίσης έχει παραχωρηθεί και υδροδότηση από την ΔΕΥΑΚ για το πλύσιμο των χεριών και των ποδιών τους πριν μπουν στο τζαμί.
Στη Θράκη που λειτουργούν σήμερα 256 τζαμιά όπως και στη Ροδόπη, ζουν ειρηνικά συνυπάρχοντας χριστιανοί και μουσουλμάνοι. Το ελληνικό κράτος λειτουργώντας δημοκρατικά σέβεται και προστατεύει κάθε θρησκευτική κοινότητα στην Ελλάδα όπως και στη Θράκη τους μουσουλμάνους, Σουνίτες, Σιΐτες, Μπεχτασήδες που λειτουργούν τα θρησκευτικά τους καθήκοντα, καθώς επίσης και τους τόπους λατρείας τους. Τα τζαμιά, τους τεκέδες, τα νεκροταφεία τους και τα μνημεία τους.
Οι μουσουλμάνοι της Θράκης είναι άνθρωποι θρήσκοι, υπομονετικοί, εργατικοί, νοικοκύρηδες κα υπάρχει ο σεβασμός μέσα στην οικογένεια για τους μεγαλύτερους σε ηλικία κάτι που σε πολλές χριστιανικές οικογένειες δεν το συναντάμε. Στη Θράκη, όπως και στη Ροδόπη οι χριστιανοί με τους μουσουλμάνους ζουν ειρηνικά καλώντας τους μάλιστα πολλές φορές και στις γιορτές τους.
Όλοι μας χριστιανοί και μουσουλμάνοι δεν έχουμε να χωρίσουμε τίποτα, έχουμε τα ίδια ακριβώς προβλήματα, τις ίδιες αγωνίες για την ανεργία, την εργασία, το μέλλον των παιδιών μας. Υπάρχουν βέβαια και ορισμένα μισθωτά όργανα της Τουρκίας όπως ορισμένοι σύλλογοι και οι δύο ψευτομουφτήδες που πολλές φορές καταγγέλλουν την Ελλάδα στα διεθνή φόρα για ανύπαρκτα προβλήματα ή για θρησκευτική καταπίεση.
Αυτοί σπέρνουν τα ζιζάνια αυτά για να φέρουν το μίσος μεταξύ των χριστιανών και των μουσουλμάνων. Αυτές τις κακές και ύποπτες σειρήνες οι φίλοι μας μουσουλμάνοι πρέπει να τις απομονώσουν και δε θα πρέπει να τους δίνουν σημασία γιατί μόνο κακό μπορεί να προκαλέσουν μεταξύ μας, κάτι που δεν συμφέρει ούτε στους χριστιανούς, ούτε στους μουσουλμάνους, ούτε στην ομαλή συμβίωση μας που συμβαίνει όλα τα χρόνια.
Πηγές
Μουφτεία Ξάνθης
Euronews
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News